Kniha Trolejbusy v Bratislave konečne v predaji


Bratislavská MHD je fenomén, ktorý budúci rok oslávi 125 rokov. A väčšinu času ho spoluvytvárali aj trolejbusy - vozidlá, do ktorých sa nedá nezamilovať. Rovnako ako do novej knihy Trolejbusy v Bratislave.

Dopravný podnik Bratislava podporil vznik tejto publikácie najmä poskytnutím unikátnych archívnych materiálov. Je to jediná kniha, v ktorej nájdete kompletnú históriu trolejbusovej dopravy v dnešnom hlavnom meste Bratislave - resp. predtým Wilsonovho mesta, Prešporku, Prešpurku, Poszony, Preßburgu, Břetislavy či Požúňu.

Knihu môžete získať v predajniach Dopravného podniku v podchode na Hodžovom námestí a na Olejkárskej ulici 1 a je ideálnym vianočným darčekom prevšetkých fanúšikov verejnej dopravy, ale aj milovníkov starej Bratislavy.

V prípade záujmu o kúpu knihy bez osobnej návštevy predajne, je možné, aby záujemcovia napísali e-mail na marketing@dpb.sk.

Ide doposiaľ o najprepracovanejšiu publikáciu venujúcu sa ekologickej doprave v hlavnom meste. Jej autor Matej Kavacký sa spolu s ďalšími poprednými odborníkmi na verejnú dopravu na 253 stranách pokúsili zmapovať, ako sa tento dopravný systém vyvinul až do dnešnej podoby. Pri príprave knihy čerpali autori aj z rozsiahlych archívnych materiálov DPB.

Okrem knihy o trolejbusoch je v predaji – iba na Hodžovom námestí – aj kniha o histórii autobusovej dopravy v Bratislave, ktorá je už všade inde vypredaná a pokiaľ si ju zakúpite v tandeme s knihou o trolejbusoch, získate zľavu 5 €.

Z histórie trolejbusov

Vynájdenie elektrického koča na konci 19. storočia spôsobilo dopravný ošiaľ po celom svete. Svetoví inžinieri sa začali predháňať v tom, kto vtedajšie trolejbusy čo najviac zdokonalí do masového dopravného prostriedku. Doprava bola vo vtedajšej dobe zabezpečovaná takmer výhradne koňmi, no v niektorých mestách už začínali jazdiť prvé električky. Tie však boli pre potrebu budovania koľajníc nákladné na výstavbu a oplatilo sa ich budovať iba do zahustených častí mesta.

Moderná bezkoľajnicová elektrická dráha, ako sa vtedy trolejbusy častokrát nazývali, sa tak začala dostávať do veľkého množstva miest po celej Európe a dokonca i do Ameriky. Zaujímavosťou prvých trolejbusov bolo, že ešte nemali vyvinuté dnes typické tyčové zberače prúdu, ale jednoduchý vozík s kolieskami, ktorý jazdil po trolejovom vedení akoby po koľajniciach. Práve podľa vozíka - trolley vznikol dnes rozšírený názov trolejbus.

Rovnakú technológiu využili aj podnikaví obyvatelia vo vtedajšom Prešporku. Tí chceli priblížiť prekrásnu prírodnú časť mesta - Železnú studničku - vtedajším rekreantom z mesta. Pôvodne síce pracovali s myšlienkou postavenia električkovej trate z dnešnej Štefánikovej ulice cez Patrónku, po vzore z Rakúska sa však nakoniec rozhodli pre bezkoľajnicovú elektrickú dráhu, ktorá bola lacnejšia na výstavbu. Trolejbusy dosahovali aj lepšie jazdné vlastnosti do kopca.

Podnik si bol vedomý turistického potenciálu linky a preto zakúpil otvorené “cabrio” trolejbusy, vďaka ktorým boli cestujúci v tesnom kontakte s prírodou. Vozidlá boli na dnešnú dobu pomerne primitívne, takmer celé boli z dreva. Vo vozidlovom parku bol však aj jeden unikátny nákladný trolejbus. Prevádzka sa začala v roku 1909, avšak počas prvej svetovej vojny žiaľ aj skončila. Druhá svetová vojna a nedostatok fosílnych palív naopak v roku 1941 vrátili trolejbusy späť na najdôležitejšie mestské trasy, pričom vozidlá boli technicky už oveľa dokonalejšie. Trolejbusy nahradili autobusy v centre mesta, na Hlavnej stanici, Patrónke, Kolibe i v okolí Bratislavského hradu.

Postupne sa pretransformovali do dnešného moderného systému s nízkopodlažnými a plne klimatizovanými vozidlami.

 

DPB pripravuje spustenie obchodu

Nové vedenie DPB chce vytvoriť z bratislavskej MHD lovebrand. Okrem predaja cestovných lístkov plánuje spustiť predaj suvenírov, kníh a ďalších predmetov s dopravnou tematikou a to nielen pre nadšencov verejnej dopravy. O tom, aký je o verejnú dopravu záujem, sa všetci mohli presvedčiť počas víkendu 16. a 17. novembra 2019, keď DPB pre verejnosť zorganizoval špeciálne jazdy historickými vozidlami. Za niekoľko hodín odviezli tisíce nadšených cestujúcich. Je zjavné, že MHD je intenzívnou súčasťou života Bratislavčanov a vie byť aj zaujímavou atrakciou. Pre fanúšikov preto DPB pripravuje v blízkej budúcnosti špeciálny internetový fanshop a ďalšie prekvapenia.