Päťdesiat nových trolejbusov bude už čoskoro jazdiť ulicami Bratislavy. Získali sme financie z fondov EÚ na ich nákup


Hybridné trolejbusy výrazne rozšíria vozidlový park a pomôžu znižovať dopad premávky na životné prostredie pri niektorých súčasných autobusových linkách. Rozdiel oproti minulosti nastane v type pohonov. Pomocný dieselový agregát používaný v doterajších duálnych vozidlách nahradí plnohodnotný elektromotor poháňaný batériou, ktorý umožní jazdu s cestujúcimi aj na úsekoch mimo trolejového vedenia. Nové trolejbusy budeme financovať z fondov Európskej únie z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII), pričom výška nenávratného finančného príspevku predstavuje 43 364 756,72 Eur a DPB sa na projekte podieľa 5% spolufinancovaním.

Pôjde o hybridné trolejbusy troch dĺžkových kategórií:

  • 11 kusov dĺžky 12 metrov
  • 23 kusov dĺžky 18 metrov
  • 16 kusov dĺžky 24 metrov

Dlhodobo podporujeme projekty, ktoré rozvíjajú ekologickú verejnú dopravu. Týchto 50 nových, plne vybavených trolejbusov, poskytne Bratislavčanom komfortnejšiu a pohodlnejšiu cestu do práce či do školy. Po tom, ako sme pred pár týždňami podpísali zmluvy na prípravu nových trolejových tratí v Bratislave, je toto ďalší krok správnym smerom k modernej a udržateľnej doprave,“ povedal Andrej Doležal, minister dopravy.

Všetky vysúťažené trolejbusy budú vysoko komfortné, nízkopodlažné, klimatizované a vybavené tými najmodernejšími technológiami. Cestujúci si vo vozidle budú môcť nabiť telefón, pripojiť sa na WiFi a k zvýšenej bezpečnosti cestujúcich prispeje kamerový systém v interiéri vozidla, k lepšej informovanosti cestujúcich zase moderný informačný systém.

„Trolejbusová doprava je súčasťou Bratislavy už viac ako 110 rokov. Malé obmedzenia jej prevádzky v minulosti len zdôraznili jej význam ako súčasti mestskej hromadnej dopravy. Význam nielen preto, že hovoríme o ekologických dopravných prostriedkoch, ale aj pre podiel trolejbusovej dopravy v rámci MHD (ročne sa trolejbusmi prepraví okolo 30 mil. cestujúcich). Nákupom nových trolejbusov sa posúvame bližšie k napĺňaniu Koncepcie mestskej hromadnej dopravy, ktorej hlavným posolstvom je zvyšovanie kvality pre cestujúcich," povedala 1. námestníčka primátora Bratislavy, Tatiana Kratochvílová.

S naším tímom v DPB sa dlhodobo usilovne snažíme o obnovu a inovovanie vozidlového parku, ktorý výrazne prispeje k zlepšeniu ekologickej a udržateľnej mobility v Bratislave. Rozvoj trolejbusovej dopravy chystáme uvážene, s dôrazom na hospodárnosť, efektivitu a komfort pre cestujúcich, aj vodičov. Najväčšou výzvou bude prevádzka dvadsaťštyri metrových veľkokapacitných trolejbusov. Tie sme už v uliciach Bratislavy otestovali a prejazd tými najužšími križovatkami zvládnu bez problémov,“ zdôraznil v tejto súvislosti Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB, a.s.

Komplikovanú dopravnú situáciu vo východnej časti Bratislavy pomôžu odbremeniť v našich končinách raritné trojčlánkové „megatrolejbusy“. Ich prevádzka nemá nateraz nikde v Česku ani na Slovensku obdobu. Plánujeme ich nasadiť na linku 71, čím výrazne zvýšime prepravnú kapacitu spojov.

18 – metrové trolejbusy budú premávať na predĺženej linke 40 z Hlavnej stanice cez Autobusovú stanicu k Mostu SNP alebo na súčasnej autobusovej linke 61 medzi Hlavnou stanicou a Letiskom. Prevádzkovanie týchto trolejbusov sa spája s projektami výstavby nových trolejbusových tratí medzi Autobusovou stanicou a Novým SND a medzi Trnávkou a Avion Shopping Parkom. Kratšia, 12-metrová verzia trolejbusov umožní spojiť linky 41 a 44 do jednej linky bez nutnosti prestupovania na zastávke Búdková.

Vozidlá sme vysúťažili v závere minulého a začiatkom tohto roka prostredníctvom transparentných verejných obstarávaní za rekordne nízke ceny. Výrobcom zadáme objednávku po podpise zmluvy na dodanie trolejbusov v priebehu najbližších dní.