Prvý 12-metrový mestský vodíkový autobus na Slovensku dorazil do hlavného mesta


Mestský nízkopodlažný vodíkový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen v modrobielej farebnej kombinácii dorazil v týchto dňoch do Bratislavy, kde bude niekoľko dní premávať v reálnych podmienkach s cestujúcimi. Ide o autobus poháňaný elektromotormi v zadnej náprave a menšou trakčnou batériou, pre ktoré dodáva elektrickú energiu vodíkový palivový článok. Toto vozidlo nie je prototypom. Rovnaký model už dnes prevádzkujú viaceré európske mestá.

Udržateľná, efektívna, spoľahlivá a ekologická verejná doprava je to, o čo sa spoločne s Dopravným podnikom Bratislava usilujeme. Vodíkový autobus predstavuje ekologické riešenie a prispieva k zníženiu množstva emisií. Teší ma, že počas najbližších dní budeme vodíkové vozidlo testovať v uliciach Bratislavy a získame prvú sadu dát. Už v priebehu budúceho roka vozidlový park obohatia štyri kusy takýchto vodíkových autobusov,“ povedala Tatiana Kratochvílová, 1. námestníčka primátora Bratislavy

„Testovaním vodíkového autobusu získame cenné dáta potrebné pre prevádzku vozidiel s týmto typom pohonu. Chceme si vyskúšať, ako sa autobus správa v rôznych podmienkach, a na základe toho naplánujeme jeho efektívne využitie na linkách MHD v budúcnosti. Sám som zvedavý na výsledky a dúfam, že si naši cestujúci rýchlo zvyknú na komfort a jeho tichý chod. Záleží nám na udržateľnej a zelenej doprave a práve vo vodíku vidíme racionálne riešenie znižovania emisnej stopy bez prevádzkových limitov,“ uviedol Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.

Vodíkový autobus bude od 16.12.2022 do 27.12.2022 premávať cez pracovné dni najmä na linkách 50, 65, 74 a 87. Jazda týmto vozidlom bude pre cestujúcich bezplatná.

Štyri rovnaké vozidlá, už v bratislavských farbách a vybavené najnovšími technológiami, dorazia do depa DPB už budúci rok. Podnik ich objednal tento rok vďaka nenávratnému finančnému príspevku z európskych fondov, na ktorý uzavrel zmluvu s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky (MIRRI SR). Tomuto kroku predchádzala ešte súťaž na dodávateľa, ktorej výsledky boli známe v závere minulého roka.

Vodíková technológia prináša perspektívu do plánovania mestskej hromadnej dopravy v budúcnosti. V porovnaní s elektrobusmi je výhodou týchto vozidiel dlhší dojazd, ale aj rýchlejšie tankovanie. Autobus na vodík by mohol na jedno dotankovanie prejsť aj viac ako 350 km, čím dokáže plnohodnotne nahradiť bežné autobusy v celodennej prevádzke.