DANOVA NEXT
The project "DANOVA NEXT" ("Smart transport network for accessibility for passengers with disabilities and reduced mobility in the Danube region through innovative services") has been approved for financing as part of the cross-border cooperation programme INTERREG-DANUBE 2021-2027, which is financed from the European Fund for Regional development (ERDF) within the framework of European Territorial Cooperation, which provides support between the countries of the Danube region.
The implementation of the program is coordinated by joint structures (Managing Authority, MA and Joint Secretariat, JS) established in Budapest, Hungary.
The DANOVA NEXT (PROJECT ID: DRP0200298) project is a continuation of the DANOVA project, which was successfully implemented as part of the INTERREG-DANUBE 2014-2020 programme.
The overall goal of the "DANOVA NEXT" project is to improve the accessibility of transport in the Danube region for all persons with disabilities (visual/hearing impairments and persons with reduced mobility) by strengthening innovation and technology transfer to create new customized innovative services and providing fully accessible Digital Travel Information Services (DTIS) through the creation of a smart network between airports, ports and local urban transport.
The DANOVA NEXT project defined three specific goals:
- Developing a strategic framework for accessible transport in the Danube region,
- Creation of a smart transport network for PRM data on digital availability
- Testing of innovative services to increase the level of accessibility of transport hubs in the Danube region
The realization of the DANOVA NEXT project is expected through:
- developing solutions for providing services that are highly adapted to the type of disability of each individual user, i
- developing a solution for providing a service that is accessible to users regardless of the type of disability (DTIS) with the help of innovative visual or sound formats.
The project consortium consists of 16 partners and 2 associated partners: 5 airports (Dubrovnik, Sarajevo, Airports of Montenegro, Budapest, State Enterprise Chisinau airport), 2 seaports (Pula and Kotor), 3 urban public transports (Municipalty of Maribor, Public transport Company of Bratislava and Czech smart city cluster), 3 technical partners (Romanian National Association of the Deaf, Austrian Federation of the Blind and Partially Sighted, Croatian association of person with disabilities), 3 research partners (University of Maribor, Vienna University of Economics and Business, Bulgarian Association for Transfer of Technology and Innovation - BATTI and 2 associated partners (Ombudsman for people with disabilities Croatia and the Ministry of Transport and Maritime Affairs of Montenegro).
The project started on January 1, 2024. and lasts a total of 30 months until June 30, 2026. The Kick of meeting of the DANOVA NEXT project was held in Dubrovnik on February 22, 2024.
The total budget of the project is EUR 2,622,400, of which the amount of co-financing with grants from the INTERREG DUUNAV 2021-2027 program through the European Regional Development Fund (ERDF) is at a co-financing rate of 80%, i.e. EUR 2,097,920.
The total budget of Public transport Company of Bratislava for the project amounts to EUR 226,400, of which EUR 181,120 is co-financing from the ERDF.
V období január až júl 2024 sa v rámci projektu DANOVA NEXT uskutočnili dve nadnárodné projektové stretnutia. Prvé z nich sa konalo vo februári v Dubrovníku a sústredilo sa na detailné plánovanie projektových aktivít a stanovenie cieľov. Diskutovali sa potreby cieľových skupín, návrhy inovácií a moderných technológií pre nástroj DANOVA TOOLKIT, ako aj štruktúra stratégie pre prístupnú dopravu. Zároveň sa preberali rámce pre prístupné digitálne údaje a dizajn aplikácie, otázky koordinácie, finančného riadenia, verejného obstarávania a návrhu komunikačnej stratégie.
Druhé stretnutie, ktoré prebehlo v júni v bulharskej Varne, sa venovalo zapojeniu zainteresovaných strán, riešeniam prístupnosti pre rôzne typy dopravných prostriedkov a spracovaniu údajov o cestovaní a zdravotných obmedzeniach. Diskusia zahŕňala technické riešenia zamerané na bezpečnosť a udržateľnosť cestujúcich so zdravotným postihnutím, legislatívne a sociálno-zdravotné otázky, ako aj strategické rokovania s dopravnými operátormi.
V júni sa v Bratislave uskutočnilo stretnutie s Úniou nevidiacich a slabozrakých Slovenska, na ktorom bolo prítomných 10 účastníkov. V rámci diskusie o mestskej hromadnej doprave pre nevidiacich a slabozrakých sa preberali viaceré oblasti. Zamerali sa na hodnotenie legislatívy v oblasti technickej infraštruktúry a poskytovania informácií pre cestujúcich, pričom bola zdôraznená potreba zlepšenia legislatívy týkajúcej sa tlačových materiálov, vizuálnych označení a prístupnosti webových stránok. Hodnotila sa aj kvalita mestskej dopravy, ktorá bola vo všeobecnosti hodnotená pozitívne, aj keď sa spomínali niektoré problémy, ako napríklad nefunkčné akustické systémy alebo problém s umiestnením vyhradených sedadiel s miestami pre sprievodné psy. V rámci prístupnosti vozidiel sa ocenili nízkopodlažné vozidlá a označenie miest pre osoby so zdravotným postihnutím. Diskutovalo sa aj o prístupnosti zastávok a cestnej infraštruktúry, kde sa pozitívne hodnotila prítomnosť akustických signálov na priechodoch a elektronických informačných tabúľ na zastávkach. Na záver sa preberala aj úroveň komunikácie so zamestnancami, pričom skúsenosti cestujúcich boli väčšinou pozitívne.
Okrem fyzických stretnutí sa konali aj online zasadnutia Transnárodnej pracovnej skupiny. Prvé z nich, 4. októbra 2024, sa zameralo na legislatívu, aktuálny stav dopravy a návrhy na zlepšenie. Partneri pripravili hodnotiacu maticu pre katalóg osvedčených postupov, čo pomôže určiť prioritné opatrenia na zlepšenie navigácie pre koncových používateľov. Ďalej sa analyzovali opatrenia na zlepšenie prístupnosti v dopravnej infraštruktúre.
Druhé online zasadnutie sa konalo 7. novembra 2024 a riešilo konkrétne opatrenia a technológie na zlepšenie prístupnosti dopravy pre rôzne typy zdravotného postihnutia. Partneri sa venovali tvorbe tabuľky opatrení, ktorá zahŕňa riešenia pre nepočujúcich, zrakovo postihnutých a osoby s pohybovými obmedzeniami. Diskusia zahŕňala aj využitie pokročilých technológií a umelej inteligencie na testovanie inovatívnych služieb v plánovaných pilotných akciách.
Tieto stretnutia predstavujú zásadné kroky k vytvoreniu riešení, ktoré prinesú dostupnejšiu a efektívnejšiu dopravu pre osoby so zdravotným postihnutím v Dunajskom regióne.