Dezinformácie v clánku denníka SME


DPB reaguje na informácie zverejnené v denníku SME dňa 13. 3. 2013, ktoré uvádzajú zavádzajúce a nepravdivé informácie.
Pokazené trolejbusy skrývajú
DPB považuje tento titulok za nepravdivý, nakoľko hovorkyňa DPB Agáta Staneková niekoľkokrát komunikovala s autorom článku Matejom Dugovičom a snažila sa mu sprístupniť priestory po komunikácii s dotknutou vozovňou a zamestnancami, ktorí majú na starosti údržbu a opravy. Zároveň tento problém riešila aj z bezpečnostného hľadiska.
Dopravný podnik už pripravuje náhradu za zastavený tender na nové trolejbusy. Opozícia je zatiaľ spokojná.
BRATISLAVA. Ulicami Bratislavy už tri dni jazdia namiesto desiatich pokazených kĺbových trolejbusov staré záložné autobusy karosa.
Trolejbusy s popraskanými a polámanými rámami dopravný podnik odmieta denníku SME už od piatka ukázať. Najskôr tvrdil, že je zložité to vybaviť, a potom, že už ich opravujú a to môže byť nebezpečné. Sprístupnili ich minulý týždeň televízii Markíza, pre riziko ich však nepustili dovnútra.
Týmto vyjadrením denník SME popiera titulok a všetky informácie v kontexte sprístupnenia trolejbusov pre novinárov. Redaktor však odmietol akceptovať, že návšteva priestorov, v ktorých prebieha oprava, by bola v piatok počas procesu opráv z bezpečnostného hľadiska riskantná.
Dopravný podnik nepovedal ani to, kam vozy presunuli. „Jeden už opravili a nasadili do premávky,“ reagovala hovorkyňa Agáta Staneková.
Redaktor v tomto prípade reagoval, že cez plot vozovne si nafotia trolejbusy, čo nepovažujeme za korektný a už vôbec nie správny postup novinára zo seriózneho denníka.

Veľkú kontrolu starých trolejbusov spustilo, že sa počas jazdy jednému zlomila konštrukcia, tvrdí člen predstavenstva dopravného podniku Ivan Bútora, ktorý je aj vodičom trolejbusu. „Poruchy sú rôzneho rozsahu, niekde sú len menšie trhliny. Stále však ide o poruchu nosnej konštrukcie vozidla,“ povedal.
Informácie pre médiá v zmysle platnej smernice DPB môže poskytovať výlučne hovorca DPB a predseda predstavenstva, vedúci dispečingu pri mimoriadnych nehodových udalostiach, ak neurčí predseda predstavenstva DPB inak.
Hovorkyňa výrobcu Škoda Lubomíra Černá hovorí, že životnosť tohto typu trolejbusu je dvanásť rokov alebo 720¬tisíc kilometrov. Bratislava ich nakúpila na začiatku deväťdesiatych rokov.
Podobný typ trolejbusov upravený americkou firmou jazdí v San Franciscu, Škoda tam predala vyše 250 krátkych a dlhých trolejbusov.
Stará náhrada
Šéf mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ) tvrdí, že o zlom stave trolejbusov vedeli v meste už dávno. „Dopravný podnik musel počítať s tým, že začnú vypadávať a že treba držať dostatok náhradných autobusov
v dobrom stave.“ Väčšina náhradných autobusov však bola podľa neho pokazená a cez víkend ich museli narýchlo opravovať. Staneková tvrdí, že sú po generálnej oprave.
Na alarmujúci stav trolejbusov vedenie DPB, ktoré nastúpilo v júli r. 2011 informovalo pravidelne či už mestských poslancov či na valnom zhromaždení spoločnosti. DPB o tejto skutočnosti informoval v tlačovej správe, denník SME to však neuviedol. Rovnako zavádzajúco pôsobí tvrdenie hovorkyne o náhradných autobusoch: „Staneková tvrdí, že sú po generálnej oprave.“ Táto informácia je pravdivá, v článku však vyvoláva dojem, že DPB sa snaží zastierať skutočný stav autobusov. V tlačovej správe je však informácia, že 15-ročné autobusy sú zastaralé, sú mimoriadne náročné na údržbu a preto sú len dočasným riešením. Ani tieto informácie denník SME neuviedol.
Cestujúcich na trase z Dolných honov do centra na linke 202 teraz vozí plynová Karosa B 741. Tento typ mal pritom v minulosti problémy,v rokoch 2006 a 2007 podľa imhd.sk dvakrát horel. Staneková tvrdí, že plynové karosy nehoreli, na konkrétne prípady už neragovala.
Nakoľko komunikácia medzi redaktorom a hovorkyňou prebiehala od piatka do utorka večera a redaktor priebežne dopĺňal ďalšie otázky, hovorkyňa zisťovala podrobnosti. Nie všetky informácie sa podarilo do uzávierky zistiť, čo redaktor neakceptoval a uviedol, že hovorkyňa nereagovala. Skutočnosť je však taká, že autobusy nehoreli, išlo len o zadymenie priestoru. Denník SME tak uverejnil opäť nepravdivú informáciu.
Zástupca firmy, ktorá spolupracuje s Karosou, tvrdí, že za tým zrejme boli neodborné zásahy do elektroinštalácie či zlé opravy.
Tender zopakujú
Výrobca Škoda, ktorej autobusy teraz vyradili, mala veľkú šancu aj na dodávku nových vozov. Tender na nákup trolejbusov za 70 miliónov eur totiž nastavil dopravný podnik tak, že zvýhodnil voz Škoda/SOR. Súťaž napokon zrušia. Oficiálnym odôvodnením primátora Milana Ftáčnika (blízky Smeru) je, že súťažila jediná firma. Tender sa však nepozdáva Európskej komisii, podľa ktorej môžu byť podmienky diskriminačné, a tak pohrozila, že tender nepreplatí.
Škoda zatiaľ nevie povedať, či sa prihlási opäť.
„S novými podmienkami tendra som výrazne spokojnejší,“ hovorí Uhler. Rozhodne podľa neho viac kritérií ako počet dverí a hmotnosť. „Vyzerá to tak, že sa bez problémov bude môcť zapojiť viac výrobcov trolejbusov.“
Dopravný podnik neodpovedal na otázku, či cítia zodpovednosť za stav trolejbusov a za to, že podmienky nenastavili tak, aby súťaž mohli uzavrieť na prvý raz.
DPB už niekoľkokrát komunikoval, že na politické vyhlásenia odmieta reagovať a počká na stanovisko ÚVO. Rovnako znela aj odpoveď hovorkyne, čo však redaktor v článku zamlčal.