Tapni sa

Odpocet pôsobenia súcasného vedenia DPB, a.s. od júla 2011


Od roku 2011 vedenie DPB, a.s. stratu z hospodárenia podniku medziročne znižovalo a v roku 2014 sa už predpokladá vyrovnané hospodárenie.
Súčasné vedenie Dopravného podniku, akciová spoločnosť Bratislava pod vedením generálneho riaditeľa Ing. Ľubomíra Belfiho nastúpilo do podniku v júli 2011. Vzhľadom na nepriaznivú situáciu v podniku boli prijaté viaceré zmeny na rôznych úrovniach riadenia. Okamžite boli zavedené úsporné a organizačné opatrenia s cieľom zefektívnenia hospodárenia a činnosti podniku. Potreba zásadných zmien vyplynula z výsledkov komplexného a personálneho auditu, na základe ktorých rozhodovalo o zmenách predstavenstvo spoločnosti.

Hospodárenie podniku

Sústavné medziročné znižovanie straty
Hospodárenie Dopravného podniku Bratislava za celé obdobie pôsobenia súčasného vedenia sa v súlade s ozdravovacím procesom zmien na zefektívnenie chodu spoločnosti, ktorý sa začal v júli 2011, vyvíja priaznivo až do súčasného obdobia. Medziročné znižovanie straty z hospodárenia bolo dosahované i napriek tomu, že bežný transfer určený na prevádzkové výdavky DPB v roku 2014 v porovnaní s rokom 2011 poklesol o 0,3 mil. EUR. Požiadavka na prepravné výkony však zostala cca na rovnakej úrovni. Od roku 2011 sa strata z hospodárenia podniku medziročne znižovala a v roku 2014 sa už predpokladá vyrovnané hospodárenie.
Finančný plán na rok 2011, schválený predchádzajúcim predstavenstvom DPB predpokladal stratu 11,5 mil. EUR. Nový manažment okamžite zaviedol zásadné úpravy plánu nákladov a výnosov na obdobie do konca roka 2011. Na základe prijatých úsporných opatrení bol aktualizovaný plán na úroveň plánovanej straty vo výške 6,9 mil. EUR. V skutočnosti bol za rok 2011 dosiahnutý hospodársky výsledok - strata len vo výške 6,5 mil. EUR, aj napriek vytvoreným rezervám a opravným položkám vo výške cca 5 mil. EUR (rezervy a OP boli tvorené z dôvodu zreálnenia stavu obežného majetku v súlade s účtovnými predpismi). V úsporných opatreniach pokračovalo vedenie podniku aj v ďalších rokoch, čo sa prejavilo v nižšom čerpaní nákladov, najmä v oblasti spotreby materiálov, opráv ako aj osobných nákladov. Mimoriadny nárast nákladov vyvolali náklady na opravu tunela pod hradom z dôvodu jeho havarijného stavu, v roku 2012 v čiastke 0,897 mil. EUR a v roku 2013 v čiastke 1,029 mil. EUR. Bez realizácie tejto opravy by v roku 2012 bola strata vo výške len 0,987 mil. EUR a v roku 2013 by už bol dosiahnutý kladný výsledok hospodárenia.
Stratu z prevádzkovania mestskej hromadnej dopravy je vzhľadom k regulácii ceny cestovného potrebné vykrývať dotáciou od mesta. Výška dotácie je od roku 2011 na cca rovnakej úrovni takisto ako rozsah mestom požadovaných dopravných výkonov. Napriek tomu, že narastal inflačný tlak na náklady, dotácia nebola zvyšovaná. Ak by dotácia rástla podľa miery inflácie, DPB by v roku 2014 dostal finančné prostriedky z rozpočtu mesta na prevádzkovanie MHD v objeme 59,7 mil. EUR, čo by bolo oproti pridelenej dotácii viac o 6,5 mil. EUR.
Od roku 2010 sa výrazne znížila aj kapitálová dotácia na obnovu vozidlového parku a dopravnej infraštruktúry. Od roku 2011 mesto poskytuje DPB iba finančné prostriedky na splátky istín investičných úverov, na úhradu faktúr minulých období a na spolufinancovanie projektov realizovaných z prostriedkov EÚ (5 %). V roku 2014 v súvislosti s novým vysporiadaním majetku mesto poskytlo DPB v rámci bežného transferu finančné prostriedky vo výške 7,0 mil. EUR, z toho na časť splátok investičných úverov 5,2 mil. EUR a na úhradu nájomného z prenajatého majetku, ktorú následne DPB zaplatí mestu 1, 8 mil. EUR.

Výsledky kontroly Mestského kontrolóra hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy

Na základe uznesenia Mestského zastupiteľstva č. 1611/2014 schváleného na zasadnutí v dňoch 25.-26.6.2014, v ktorom bolo uložené mestskému kontrolórovi hlavného mesta SR Bratislavy preveriť stratu Dopravného podniku Bratislavy, vykonali zamestnanci útvaru mestského kontrolóra v čase od 15.7.2014 do 6.10.2014 s prerušením kontrolu dodržiavania hospodárnosti, efektívnosti a účelnosti pri hospodárení s majetkom hlavného mesta SR Bratislavy využívaného na činnosť obchodnej spoločnosti. Správa o výsledku finančnej kontoly bola prerokovaná v orgánoch hlavného mesta a bola zaradená do programu Mestského zastupiteľstva konaného dňa 23.10.2014. Zo správy o výsledku finančnej kontroly vyplýva, že hospodárenie DPB, a.s. sa v preverovanom období vyvíjalo priaznivo, výrazne sa šetrilo a neboli zistené žiadne závažné nedostatky.
 

Zásoby
Významné opatrenia sa za obdobie od polovičky roka 2011 prijali aj v oblasti zásob. Stav zásob k 30.6.2011 sa pohyboval vo výške 8,3 mil. EUR a súčasný stav je na úrovni 4,4 mil. EUR, čo je pokles cca o 45%. Trend znižovania pokračuje v štandarde, kedy je nákup realizovaný operatívne podľa vzniknutých požiadaviek. Súčasne neustále prebieha sledovanie a vyhodnocovanie zásob z hľadiska ich obrátkovosti. V informačnom systéme sa zaviedlo nové označovanie, ktoré napomáha získavať podrobnejšie informácie potrebné pre správne rozhodovanie manažmentu v oblasti logistiky.

Záväzky
Prijali sa aj opatrenia v rámci platobnej disciplíny záväzkov voči obchodným partnerom. Kým stav záväzkov z obchodného styku predstavoval k 30.6.2011 výšku 16 mil. EUR, z toho 54% záväzkov bolo po lehote splatnosti, v súčasnosti sa stav záväzkov z obchodného styku pohybuje vo výške cca 10 mil. EUR, pričom 26,7 % sú evidované záväzky po splatnosti, avšak záväzky po lehote nad 90 dní dnes netvoria ani 1% záväzkov po lehote splatnosti, kým k 30.6.2011 záväzky po lehote nad 90 dní predstavovali až 50% záväzkov po lehote splatnosti.
Neuhradené straty minulých rokov
V rokoch 2010 až 2013 mesto nekompenzovalo DPB straty z prevádzkovania MHD v plnej výške, následkom čoho za tieto roky boli celkové straty vo výške 16,2 mil. EUR. V priebehu roku 2012 a 2013 došlo k čiastočným úhradám strát za roky 2010 a 2011, celkom vo výške 4,9 mil. EUR. V súčasnosti celková výška neuhradených strát za obdobie 2010 až 2013 predstavuje čiastku 11, 3 mil. EUR. Okrem toho DPB z predchádzajúcich období eviduje voči mestu ďalšie straty vo výške 5,4 mil. EUR.
V roku 2014 mesto prestalo uhrádzať straty z minulých období, čo malo významný negatívny vplyv na vývoj cash flow spoločnosti.

Zamestnanosť
Významným krokom v oblasti zamestnanosti boli opatrenia na optimalizáciu zamestnanosti s cieľom zvýšiť efektívnosť práce.
Náročnou časťou optimalizácie bolo zníženie osobných nákladov zmenou organizácie vykonávaných činností, optimalizáciou prepravných liniek a odstránením neproduktívnych činností. Tieto opatrenia boli spojené so znižovaním stavu zamestnancov, ktorí sa stali podľa vykonanej analýzy pre zamestnávateľa nadbytočnými. Na základe analýzy procesov a činností v nich prebiehajúcich v rámci celého Dopravného podniku Bratislava, akciová spoločnosť, bola zmenená organizačná štruktúra spoločnosti, kde boli zapracované zmeny základného členenia organizačnej štruktúry, keď pôvodné rezorty a sekcie (vedené príslušným riaditeľom) boli zjednotené ako úseky, pričom došlo k zníženiu ich počtu z 10 na terajších 6 úsekov. Celkový priemerný prepočítaný počet zamestnancov sa od roku 2010 do súčasného obdobia znížil o 493.
Vysporiadanie majetku Hlavného mesta SR v správe DPB, a.s.
Jedným z najvýznamnejších procesov, ktorý sa podarilo úspešne naplniť, bolo majetkové vysporiadanie s Hlavným mestom SR Bratislava vo februári roku 2014. Základom bolo ukončenie pôvodnej Zmluvy o správe majetku hlavného mesta SR Bratislavy, ktorá bola v rozpore s pravidlami mesta a ktorá bola veľakrát mestu vytýkaná rôznymi kontrolami a auditom a cieľom bolo stanoviť nové pravidlá v súlade s predpismi.
Majetkový vzťah medzi Dopravným podnikom Bratislava, akciová spoločnosť a hlavným mestom SR Bratislava sa od februára upravil tak, že majetok tvoriaci infraštruktúru ako trate, trolejové vedenia a časť hnuteľného majetku súvisiaceho s infraštruktúrou si DPB prenajal s presne určenými právami a povinnosťami za nájomné vo výške odpisov na dobu 15 rokov a druhú časť ako dopravné prostriedky, dielne a ostatný hnuteľný majetok potrebný na prevádzkovanie dopravy, mesto vložilo do základného imania DPB ako nepeňažný vklad. Uvedená schéma vysporiadania majetku s mestom súvisela aj s požiadavkami pri využívaní prostriedkov z Európskej únie.

Základné imanie DPB sa od roku 2011 zvýšilo z pôvodných 33 194 EUR na súčasný stav vo výške 42 984 806 EUR. Uvedené zvýšenie úmerne zvýšilo kredit, ako aj pozitívny externý pohľad na DPB, či už z prostredia bánk, alebo samotných dodávateľov, kde sa DPB javí ako stabilnejší partner. Zvýšenie základného imania podniku zvýšilo jeho kredibilitu a je základom pre vyrokovávanie lepších úrokových podmienok pri čerpaní úverov, čim sa zníži budúce úrokové zaťaženie podniku.


Eurofondy

Medzi najväčšie úspechy súčasného vedenia patrí získanie finančných zdrojov z eurofondov na obnovu vozového parku a modernizáciu údržbovej základne. Prvýkrát v histórii má mesto Bratislava možnosť financovať obnovu vozového parku z prostriedkov EÚ.
Už v roku 2011 začal nový manažment podniku hľadať cesty pre získanie týchto zdrojov. Procesy potrebné k získaniu eurofondov prebiehali mimoriadne rýchlo vďaka vysokému nasadeniu, najmä na strane manažmentu DPB. Vďaka tomu mohli byť v roku 2012 pripravené a v roku 2013 úspešne ukončené tri verejné obstarávania na nákup nových trolejbusov a električiek a podpísané kontrakty na ich dodanie.
DPB, a.s. postupne kompletne obnoví vozový park trolejbusov dodávkami 120 nových vozidiel (v roku 2014 - 15 sólo trolejbusov, 14 kĺbových trolejbusov, v roku 2015 - 56 kĺbových trolejbusov, 20 sólo trolejbusov, 15 sólo s APU trolejbusov) a vozový park električiek dodávkami 60 nových vozidiel ( v roku 2015 - 30 obojsmerných a 15 jednosmerných električiek a v ďalšom období - 15 jednosmerných električiek).
Celkové výdavky na obnovu trolejbusového parku sú vo výške 60, 9 mil. EUR, pričom čiastka financovaná z Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu je 57, 9 mil. EUR. Celkové výdavky projektu na modernizáciu vozidlového parku električiek sú 152, 1 mil. EUR, pričom čiastka financovaná z Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu prestavuje 144, 5 mil. EUR. Všetky nové trolejbusy a električky budú nízkopodlažné a klimatizované. DPB ani mesto by si nikdy takúto investíciu z vlastných zdrojov nemohli dovoliť.
Z prostriedkov EÚ sa bude v troch etapách modernizovať aj údržbová základňa v predpokladanej výške 60,4 mil. EUR, z toho prostriedky z Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu predstavujú 57,4 mil. EUR. Údržbová základňa sa bude modernizovať v troch etapách. Prvá etapa súvisí s modernizáciou ľahkej údržby (12,6 mil. EUR), druhá etapa predstavuje modernizáciu ľahkej údržby - odstavné plochy a technologické zariadenia (13,3 mil. EUR), v tretej etape sa bude modernizovať ťažká údržba (34,5 mil. EUR).

Obnova vozidlového parku

Jej potreba vyplýva z vysokej miery prekračovania technickej životnosti vozového parku.
V rokoch 2011-2013 došlo vo vozovom parku električiek a trolejbusov k minimálnym zmenám. Modernizáciu trolejbusov v rokoch 2011 - 2013 financoval podnik z úverových zdrojov, celkom bolo vynaložených 6,2 mil. EUR. Možnosť významnej obnovy vozového parku električiek a trolejbusov nastala v roku 2013. Obnova trolejbusov a električiek bude v plnej miere realizovaná prostredníctvom finančných prostriedkov získaných z eurofondov a spolufinancovania zo ŠR a z rozpočtu mesta.
V roku 2014 pokračuje aj modernizácia vozidlového parku autobusov. Obnova vozového parku autobusov nie je možná z eurofondov. Vo februári 2014 DPB zahájil verejné obstaranie na 100 ks autobusov (50 ks + 50 ks s možnosťou opcie), v členení do dvoch zákaziek, ktoré budú financované prostredníctvom dlhodobého investičného úveru. Prvé autobusy budú dodané už v roku 2014, zvyšok sa predpokladá dodať v priebehu prvého polroka 2015. Do leta budúceho roku pribudne do vozidlového parku 100 nových autobusov. Vďaka tomu sa priemerný vek autobusov zníži na 6,3 rokov.


Nové rámcové zmluvy s mestom

Počas roka 2013 DPB v spolupráci s renomovanou spoločnosťou JASPERS pripravoval návrh rámcových zmlúv o službách vo verejnom záujme a investičnej zmluvy. Boli to kľúčové materiály na to, aby boli dodržané požiadavky Európskej únie a mohli byť čerpané fondy EÚ. Zmluvy presne definujú pravidlá medzi mestom a DPB.
Predmetom Rámcovej zmluvy o službách vo verejnom záujme a zabezpečení mestskej hromadnej dopravy osôb v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave na roky 2014 – 2023 je úprava vzájomných práv a záväzkov hlavného mesta a Dopravného podniku Bratislava, akciová spoločnosť, pri poskytovaní dopravných služieb mestskej hromadnej dopravy. Zmluva zároveň určuje minimálne hranice výkonov a to až na obdobie desiatich rokov. V zmluve sa hlavné mesto zaväzuje každoročne uhrádzať DPB, a.s. úhradu za služby vo verejnom záujme, ktorá predstavuje rozdiel medzi skutočnými ekonomicky oprávnenými nákladmi za príslušný kalendárny rok a výnosmi z dopravných služieb dosiahnutými DPB, a.s. v príslušnom kalendárnom roku.
Obsahom Rámcovej investičnej zmluvy na roky 2014 – 2023 je úprava práv a povinností hlavného mesta a Dopravného podniku Bratislava, akciová spoločnosť, v súvislosti so zamýšľanou realizáciou projektov rozvoja v oblasti mestskej hromadnej dopravy financovaných z fondov Európskej únie, zo ŠR a z rozpočtu mesta.
Zmluvy boli predložené koncom roka 2013 na schválenie na mestskom zastupiteľstve a obidve boli podpísané dňa 01.02.2014.
Podpísaním Rámcovej zmluvy sa vytvorili podmienky pre plnú finančnú kompenzáciu za vykonané služby vo verejnom záujme z rozpočtu mesta.


Zníženie nehodovosti, bezpečnosť, opatrenia v prospech cestujúcej verejnosti

Manažment DPB, a.s. prijal už v roku 2011 program na zníženie nehodovosti, čo sa postupne prejavilo v praxi. Počty nehôd z vlastnej viny pri autobusoch majú klesajúcu tendenciu, vodiči trolejbusov a električiek si dlhodobo udržujú úroveň minimálnej nehodovosti z vlastnej viny.
Od konca roka 2012 zavedením bezpečnostno-technických opatrení vo vozidlách MHD sa eliminovali úniky pohonných hmôt a dosiahli sa úspory znížením spotreby pohonných hmôt.
V roku 2014 sa po vyše tridsiatich rokoch komplexne obnovilo a modernizovalo pracovisko dispečingu, ktoré dosiahlo úroveň porovnateľnú s inými metropolami Európskej únie. Vďaka modernizácii má dnes dispečing plnú kontrolu nad situáciou na križovatkách a dokáže okamžite vyselektovať polohu vozidiel MHD a včas zasiahnuť.
V roku 2011 nastali zásadné zmeny aj na oddelení prepravnej kontroly. Zaviedli sa prísne kontroly revízorov. Od roku 2013 bol zavedený systém audiozáznamov pri vykonávaní kontrol. V závere roku 2012 bolo vo vybraných autobusoch realizované bezplatné WiFi pripojenie, do prevádzky bola uvedená Non-stop linka s cieľom zabezpečiť operatívnu formu vzájomnej komunikácie s cestujúcou verejnosťou. V snahe skvalitniť a zjednodušiť platobný styk zaviedol DPB v októbri 2013 možnosť platiť pokuty za cestovanie bez platného cestovného lístka aj prostredníctvom platobných kariet. Revízori sú vybavení prenosnými POS terminálmi, ktoré umožňujú platby platobnými kartami. Po týchto opatreniach klesli sťažnosti zo strany cestujúcej verejnosti až o 90 percent.
Od nástupu nového vedenia boli prijaté viaceré opatrenia, ktoré viedli k zvyšovaniu bezpečnosti a ochrane majetku DPB. Medzi najvýznamnejšie z nich patria:
• Technické a organizačné opatrenia na eliminovanie krádeži majetku DPB (kamerový systém, pravidelné kontroly),
• Zavedenie prechodového a návštevného systému (predtým tu žiadny nebol), čo viedlo k zvýšeniu disciplíny pri vstupe a výstupe osôb a vozidiel do objektov DPB a sprehľadnenie pohybu osôb a vozidiel v objektoch DPB,
• Organizačné opatrenia na zvýšenie disciplíny vodičov MHD a zamestnancov DPB ( prijatie a zavedenie Bezpečnostného poriadku, kontroly, dychové skúšky),
• Zvýšenie bezpečnosti v predajniach cestovných lístkov (kamerový systém, montáž PSN – priestorový systém narušenia),
• Organizačné opatrenia v oblasti Krízového riadenia a plnenia úloh z oblasti Hospodárskej mobilizácie – v rámci toho je DPB na pravidelných celoštátnych poradách subjektov HM vyhodnocovaný ako jeden z najlepšie pripravených a v neboli vytknuté žiadne nedostatky.
Od začiatku svojho pôsobenia sa súčasné vedenie spoločnosti usilovalo o rozvoj firemnej kultúry, tak smerom dovnútra firmy, ako aj so silnou orientáciou na potreby cestujúcej verejnosti. Opatrenia nového vedenia podniku boli zamerané na stabilizáciu a pozitívnu motiváciu zamestnancov, prezentáciu uznávaných noriem a hodnôt, ktoré určujú spôsob, ako sa majú ľudia v organizácii správať tak, aby sa stalo stavovskou cťou byť zamestnancom DPB. Moderné technológie používané pri záznamoch priameho styku s cestujúcou verejnosťou v dopravných prostriedkoch pomáhajú čestným a svedomitým zamestnancom a usvedčujú tých, ktorí nerobia dobré meno podniku. Významnú funkciu tu zohráva informovanosť zamestnancov o dianí v DPB. Pozitívne, ale aj negatívne udalosti týkajúce sa podniku, sú zverejňované ústnou (porady) a elektronickou formou, ako aj formou nástenných oznamov. Mnohé pochvaly a slová uznania pre našich zamestnancov zo strany cestujúcej verejnosti, medializované správy o ich čestnom, ústretovom správaní sú našou najlepšou vizitkou. Non-stop linka slúži cestujúcim aj ako spätná väzba, ktorá napomáha rozširovaniu a skvalitňovaniu nami poskytovaných služieb. Zároveň prešla redizajnom webová stránka DPB, vďaka ktorej si dnes cestujúci môžu objednať predplatný cestovný lístok online, čo rovnako prispelo ku komfortu cestujúcej verejnosti. Napriek úsporným opatreniam nové vedenie každoročne realizovalo podujatia, ktoré pozitívne vnímali cestujúci a zamestnanci. Deň zamestnancov sa stal tradičným, obľúbeným rodinným stretnutím zamestnancov a ich rodinných príslušníkov a stále väčšej návštevnosti sa teší už tradičný Deň otvorených dverí DPB. Výsledkom úsilia vedenia je zlepšenie vzájomnej komunikácie na pracoviskách. Firma si váži názory cestujúcich a využíva ich pri zvyšovaní kvality. Zamestnanci priameho styku s verejnosťou, najmä vodiči a revízori MHD sú vedení k zdvorilému a zároveň profesionálnemu prístupu k cestujúcim.
Firma sa neustále usiluje o zvyšovanie kvality ponúkaných služieb. Aj zavedením nových vozidiel do prevádzky s komfortom moderného a bezpečného cestovania sa kvalita poskytovaných služieb v mestskej hromadnej doprave bude zvyšovať.