Tapni sa

Prvá bratislavská elektricka dnes oslavuje 120. výrocie


Dňa 27. augusta si Bratislava pripomína významné výročie, ktorým oslavujeme prvé vypravené električky v Bratislave. Deň otvorených dverí DPB sa preto bude niesť v duchu osláv električkovej dopravy v hlavnom meste.

História električkovej dopravy siaha až k dátumu 2. jún 1893, kedy Alexander Werner získal od Uhorského ministerstva obchodu povolenie na výstavbu mestskej elektrickej železnice v Prešporku. Dňa 9. júla 1894 Werner, zastúpený firmami GanzBudapest a LindheimWien uzatvoril zmluvu o bezplatnom používaní verejných priestorov na položenie koľajníc a trakčných vedení na 50 rokov. O rok neskôr v máji sa začala výstavba električkovej trate, depa, dielní a parnej elektrárne na Prístavnej ulici.

Práce na stavbe elektrickej železnice sa začali v roku 1895 a prvá električka vyšla do ulíc mesta 27. augusta 1895 o 8:00. V elektrárni na Pribinovej ulici stretli predstavitelia mesta a zástupcovia podnikov. Komisia sa odviezla električkou z depa na konečnú zastávku pri hoteli Medveď (dnešná križovatka Štefánikovej a Križkovej ulice). Odtiaľ sa hostia odviezli na druhú konečnú zastávku na Vitézovej ulici (dnešná reštaurácia Rybársky cech), a potom do hotela Zelený strom (na mieste dnešného Carltonu). Prví cestujúci sa električkou mohli odviezť poobede a do 23:00 sa ňou previezlo až 2 468 cestujúcich. Jej trať merala 3125 m a jednosmerná cesta trvala 16 minút. V tom čase cestovné bolo 10 grajciarov pre dospelých a 5 grajciare pre deti. Na Hlavnej trati bolo 12 zastávok, električky premávali v intervale 10 minút.
V januári v roku 1896 otvorili nové trate k Filiálnemu nádražiu a Novomestskému nádražiu. V júni roku 1898 po vykúpení akcií LindheimWien spoločnosťou Ganz vznikla spoločnosť Pozsony városivillamosvasút (PVVV) – Bratislavská mestská elektrická železnica (BMEŽ) a vozový park doplnilo šesť motorových a štyri vlečné vozne od firmy Ganz. Na jeseň v roku 1899 otvorili trať k tabakovej továrni na Krajinskej ceste. Ďalším významným krokom k rozvinutiu električkovej dopravy bolo spustenie Elektrickej automobilovej linky do Vydrickej doliny od Palugyayho paláca na Železnú studničku v dĺžke 5800 metrov s obsluhou 6 vozidiel, ktoré zaviedli dňa 19. júla v roku 1909. V tomto istom roku vznikla účastinná spoločnosť Pozsony OrszághatárszéliHelyiérdekűVillamosVasút (POHÉV) - Elektrická lokálna železnica Bratislava - Zemská hranica. O rok neskôr v lete bola predĺžená trať k továrni Dynamit – Nobel po Račišdorfskej ulici a dodané štyri motorové a sedem vlečných. V roku 1911 sa začalo uplatňovať písomné značenie liniek A, B, C, D, E. Dňa 2. mája 1913 zhorelo pôvodné drevené depo električiek aj s vozidlami a v priebehu roka dostavali novú betónovú vozovňu pre 50 električiek.
Dňa 1. februára v roku 1914 bola otvorená trať Elektrickej lokálnej železnice Bratislava - Zemská hranica, pričom dopravu zabezpečovali dve lokomotívy Eg, štyri motorové vozne CMg a tri vlečné vozne Ch.

Dôležité dôležité medzníky:
- 28. júla 1914: začiatok 1. svetovej vojny
- jar 1915: zastavenie premávky a následné zrušenie Elektrickej automobilovej linky do Vydrickej doliny
- 21. máj 1920: obnovenie premávky lokálnej železnice do Viedne po vojnových udalostiach
- rok 1920: veľká obnova koľajových konštrukcií, trolejového vedenia, rekonštrukcie vlečných vozňov na motorové
- 1. mája 1921: prevzatie správy a prevádzky Elektrickej lokálnej železnice BKH pod Bratislavskú mestskú železnicu
- júl 1935: začiatok prestavby trate BKH na rozchod 1000 mm, po odkúpení väčšiny akcií železnice BKH spoločnosťou BEUS
- 5. február 1936: zavedenie novej električkovej linky K do Petržalky na hranicu
- október 1938: všeobecná mobilizácia, nedostatok pracovníkov, zamestnávanie žien a dôchodcov
- rok 1943: priniesol dodávku pätnástich vlečných vozňov SGP Wien
- na jeseň 1943: začala sa výstavba tunela pod hradom, najskôr ako protileteckého krytu, neskôr po dokončení v roku 1949 dôležitej spojnice pre MHD
- 14. a 20. septembra 1944: pri bombardovaní rafinérie Apollo došlo k poškodeniu vozidiel a budov spoločnosti BEUS
- 30. marec 1945: zastavenie premávky električiek, autobusov a trolejbusov pred frontom
- 7. apríla 1945: začiatok obnovy električkových, neskôr trolejbusových a aj autobusových liniek
- 30. júl 1951: začali jazdiť prvé ženy – vodičky električiek
- jar 1953: začiatok premávky nových električiek 6MT
- 30. jún 1957: zakúpenie a sprevádzkovanie prototypu štvornápravovej električky ČKD Tatra T2 s pražským číslom 6002; v rokoch 1959 – 1962 dodaných ďalších 66 vozidiel
- leto 1958: vyrobenie poslednej dvojnápravovej električky v ČSR podľa dokumentácie SGP s číslom 38
- od júna 1961 do augusta 1964: dokončenie a sprevádzkovanie električkovej vozovne Jurajov dvor a Ústredných dielní na ich opravy; súčasťou areálu aj tretia meniareň Trnávka
- leto 1964: prvé dodávky štvornápravových električiek ČKD Tatra T3, najrozšírenejšieho typu električky na svete
- 1. apríl 1971: otvorenie električkovej trate do Ružinova
- január 1973: sprevádzkovanie kombinovanej vozovne Krasňany pre električky a autobusy
- 31. máj 1974: posledný deň premávky dvojnápravových električiek v Bratislave
- 16. augusta 1979: zrušenie električkovej trate na Hlavnú stanicu po Štefánikovej ulici
- 2. január 1980: obnovenie premávky električiek na Hlavnú stanicu po Starohorskej ulici (priečna os)
- 1. september 1983: otvorenie električkovej trate cez tunel pod hradom
- 23. september 1983: predĺženie električkovej trate z Karlovej Vsi do Dúbravky, po Hanulovu
- 21. máj 1988: predĺženie električkovej trate v Rači na konečnú Komisárky
- jar 1990: začiatok rekonštrukcií zdevastovaných električkových tratí (Rača, Karlova Ves, Ružinov)
- 4. september 1994 spustenie prevádzky nového obratiska v Rači


Električková doprava v rokoch 2006-2011

- Rozsiahla prestavba ulíc Košická a Miletičova, následne v marci rekonštrukcia električkovej trate na Obchodnej ulici a na Kapucínskej ulici
- Obnovenie premávky električiek po zrekonštruovanej trati na Kapucínskej ulici
- Rekonštrukcia trate v Dúbravke v úseku Harmincova – Hanulova, druhá etapa - rozsiahla prestavba ulíc Košická a Miletičova
- Od mája 2007: rekonštrukcia električkovej trate na Vazovovej ulici
- V letných mesiacoch roku 2008: rekonštrukcia električkovej trate na Miletičovej a Záhradníckej ulici. Trať na Záhradníckej ulici bola presunutá do stredu rozšírenej ulice a bola pripravená na zatrávnenie. Na Miletičovej sa použil otvorený koľajový zvršok, na Záhradníckej sa využila pevná jazdná dráha.
- V roku 2009 sa 35. električkou ukončilo modernizovanie kĺbových električiek K2 na typ K2S
- Začiatok roka 2010 - rozlúčka s nemodernizovanými kĺbovými električkami typu K2 z roku 1969
- Od 10. júla do 1. septembra: rekonštrukcia opotrebovanej električkovej trate v úseku Legionárska – Trnavské mýto. Nová trať bola budovaná ako pevná jazdná dráha
- 2011 – december: Predvianočné obdobie cestujúcim spríjemnila v decembri Vianočná električka vyzdobená LED žiarovkami. Historická električka T2 premávala po okružnej trase v centre mesta

Električková doprava v rokoch 2012-2014


- Nepriaznivé poveternostné podmienky začiatkom februára roku 2012 mali za následok haváriu v tuneli pod Hradom. Električková doprave cez tunel musela byť vylúčená a linky premávali obchádzkou cez nábrežie. Tunel bol opätovne sprístupnený pre električkovú dopravu v máji roku 2013.
- Aprílové podujatie Bratislava pre všetkých je populárne aj vďaka historickým vozidlám, ktoré DPB vypravuje cez víkend do mesta
- November – DPB vyhlásil tendre na nové nízkopodlažné trolejbusy a električky. Nákup je v čistke 85 percent financovaný zo zdrojov Európskej únie.
- Apríl 2013 – obnovená električková doprava cez tunel pod Hradom
- Október - zmluva na výstavbu 1. časti električkovej trate do Petržalky zo Štúrovej ulice po Bosákovu, vrátane celkovej rekonštrukcie Starého mosta. Začiatok rekonštrukcie Starého mosta - od 2. decembra

Nové vysúťažené električky:
Dopravný podnik Bratislava ukončil tri významné tendre na obstaranie nových vozidiel pre mestskú hromadnú dopravu. Do vozoparku MHD hlavného mesta SR postupne pribúda 15 jednosmerných a 30 obojsmerných električiek. Na financovaní nákupu nových vozidiel sa až vo výške takmer 81 percent podieľa Európska únia v rámci Operačného programu Doprava, ktorého riadiacim orgánom u nás je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Dodávateľom električiek je Škoda Transportation, a. s. Česká Republika.

 

Jednosmerné električky – 30 kusov
Základné technické parametre električiek 29 T: Dĺžka električky: 32,5 m, Nízkopodlažnosť: 87 %, Rozchod: 1000 mm, Max. prevádzková rýchlosť: 65 km/h, Obsaditeľnosť: 241 (z toho sediacich cestujúcich 69)
Obojsmerné električky – 30 kusov
Základné technické parametre električiek 30 T: obojsmerná, dĺžka električky: 32,5 m, nízkopodlažnosť: 89 %, rozchod: 1000 mm, max. prevádzková rýchlosť: 65 km/h, obsaditeľnosť: 242 (z toho sediacich cestujúcich: 52)


Dopravný podnik Bratislava organizuje Deň otvorených dverí 2015 práve v tomto duchu – 120. rokov električkovej dopravy. Preto ak ste fanúšikom MHD a najmä električiek, potom neváhajte a príďte nás navštíviť dňa 19. septembra do areálu Jurajov dvor.