Tapni sa

Zmena charakteru viacerých stálych zastávok na zastávky na znamenie


Dopravný podnik Bratislava, akciová spoločnosť rozširuje počty zastávok na znamenie od 1. septembra 2015 prevažne na trasách trolejbusov a aj na niektorých ďalších vybraných zastávkach. Tieto zmeny sú súčasťou prebiehajúceho dlhodobého procesu začatého r. 2011 a súvisia s programom zefektívňovania prevádzky dopravy, smerujúceho k naplneniu cieľového zámeru, ktorým je celoplošné zavedenie zastávok s charakterom na znamenie, teda na celom území mesta.


K zmenám charakteru zastávok zriaďovaním ďalších zastávok na znamenie je nutné podotknúť, že vo vyspelých mestách v Európe je v súčasnosti bežný štandard riešiť všetky zastávky v rámci mestskej hromadnej dopravy ako „zastávky na znamenie“. Prispieva to k plynulosti dopravy vo všeobecnosti. Dokonca kozmopolitný Londýn či portugalský Lisabon alebo aj neďaleká Viedeň, škandinávske mestá ako Helsinki a Štokholm a mnohé iné, aj mestá omnoho väčšej rozlohy ako je Bratislava, používajú MHD - autobusy (trolejbusy) výlučne so zastávkami na znamenie. V týchto mestách verejnú dopravu používa obrovský počet cestujúcich rôznych národností bez najmenších problémov. Rovnako sa tento systém používa aj v českých a slovenských mestách.
Ďalším argumentom v prospech rozširovania počtu zastávok na znamenie je, že pri všetkých auditoch dopravného podniku, ktoré vykovali renomované dopravno-inžinierske firmy, opakovane zaznievalo odporučenie na rozširovanie počtu zastávok na znamenie až do konečného zriadenia všetkých zastávok na znamenie (autobusové a trolejbusové zastávky). Podstatou je dosiahnutie efektívneho správania sa dopravcu pri čerpaní prostriedkov z verejných zdrojov (mestskej pokladnice). V prípade DPB, a.s. je to obzvlášť dôležité, keď sa mesto ocitlo v nepriaznivej finančnej situácii a krátilo dotáciu pre Dopravný podnik Bratislava o 3,5 milióna EUR. Vtedy sa v prvom kroku hľadajú všetky možnosti v rovine bežnej prijateľnosti.
Dôvodom zmeny je zlepšenie dodržiavania cestovných poriadkov a šetrenie času zbytočným zastavením, zníženie úniku tepla v zimnom období či zvýšenie účinnosti klimatizácie v letnom období. Očakáva sa aj úspora pohonných hmôt, z dôvodu zbytočných zastavení a opätovných rozbiehaní vozidiel a zároveň zníženiu objemu produkovaných emisií, to znamená zastávky na znamenie sú priateľskejšie k životnému prostrediu. Napokon zvyšuje sa aj pohodlie tých cestujúcich, ktorí idú po trase linky tranzitom. Opätovne poznamenávame, že takýto systém spoľahlivo funguje v mnohých európskych mestách a pritom vôbec nie je rozhodujúca frekvencia cestujúcich na tej - ktorej zastávke (počet nastupujúcich či vystupujúcich osôb) a ani poloha zastávky (extravilán resp. intravilán).
V tejto súvislosti je potrebné pripomenúť, že ak cestujúci z pohľadu vodiča stojí „viditeľne“ na zastávke, nemusí dávať znamenie. Tzv. dobiehajúci cestujúci nie je cestujúcim čakajúcim na zastávke, čo vyplýva z Prepravného poriadku, ktorý určuje povinnosti dopravcu a tiež cestujúcich. V takom prípade, keď na zastávke zastavuje viacero liniek, vodiči všetkých sú povinní zastaviť a umožniť nástup čakajúceho cestujúceho. Na zastávkach na znamenie sa signalizuje len výstup, a to dostatočne zavčasu, aby vodič nemusel „na poslednú chvíľu“ vykonávať pri vedení vozidla prudké manévre a tým ohrozovať cestujúcich vo vozidle či iných účastníkov cestnej premávky. Státie cestujúceho pri kabíne vodiča sa nedá považovať za ekvivalent povinnosti dať znamenie. V dnešných moderných vozidlách sú tlačidlá pre signalizovanie výstupu, resp. otvorenia dverí identické a doslova „na dosah“, takže odpadá aj niekdajší problém s dočahovaním sa na tlačidlo zvončeka na strope salónu pre cestujúcich. Pritom tieto najstaršie vozidlá sa rad zaradom vyraďujú z premávky a dnes ich je už len minimum.
Zastávky na znamenie teda šetria čas cestujúcim a taktiež pohonné hmoty resp. trakčnú energiu dopravcovi, keď nie je potrebné zbytočne zastavovať a rozbiehať sa.

? Cestujúci pri výstupe dáva znamenie vo vozidle vodičovi stlačením tlačidla „DOPYT na otvorenie dverí“ resp. „STOP“.
? Cestujúci pri nástupe NEmusí (ale môže) dávať žiadne znamenie, cestujúci musí stáť tak, aby ho vodič pri vchádzaní do zastávky videl. Vodič je povinný vždy zastaviť na zastávke na znamenie, pokiaľ sa tam nachádza cestujúci (bez ohľadu na to, na akú linku zamýšľa nastúpiť).
? od zastávok na znamenie očakávame úsporu pohonných hmôt, ktorá je najvyššia práve pri rozbehu vozidla.
? zároveň majú tieto skutočnosti vplyv na nižšie znečistenie životného prostredia a rovnako na nižšie opotrebenie vozidla (hnacej aj brzdovej sústavy).
? očakávame zlepšenie dodržiavania cestovných poriadkov, nakoľko vozidlá v meste získavajú vplyvom nepriaznivej dopravnej situácie veľké meškania, ktoré sa podarí čiastočne kompenzovať zastávkami na znamenie, pritom nabúranie harmonogramu dopravy neočakávame, nakoľko vodiči musia jazdiť včas a presne na odchod určený cestovným poriadkom, sú sledovaní vozidlovým systémom, ktorý im ukazuje aj presný čas odchodu a odchýlku (nadbehnutie alebo meškanie) a práve naopak, získaný čas bude eliminovať narastajúce jazdné doby bez pridávania ďalších vozidiel do výpravy.

Vyslovujeme presvedčenie, že vysvetlenie cestujúca verejnosť príjme s porozumením. Pokiaľ sa napriek dodržaniu všetkých pravidiel vyskytne problém (napr. napriek včasnej signalizácii vo vozidle vodič na zastávke nezastaví), odporúčame cestujúcim, aby podali sťažnosť aj s konkrétnymi údajmi - linka, dátum, čas, číslo vozidla, smer jazdy, priamo oddeleniu kontroly na e-mailovú adresu: vnutorna.kontrola@dpb.sk, aby vec bola náležite prešetrená a adresne riešená.