Cestujúcich v bratislavskej MHD od dnešného dňa informuje nový hlas


Vozidlá DPB obsluhujú 605 zastávok. Na každej z nich sa cestujúcim prihováral hlas, ktorý patrí bývalej redaktorke Slovenského rozhlasu Ľubici Tvarožkovej. Prostredníctvom akustických hlásení s ňou vyrástla celá jedna generácia cestujúcich, jej hlas sa vo vozidlách DPB ozýval 23 rokov. „Bola to, slovami klasika, spanilá jazda. Mne sa to páčilo a myslím, že aj verejnosť a cestujúci boli spokojní. Je to osožná práca, ktorá pomáha cestujúcim, “ vraví Ľubica Tvarožková.

Nahrávanie pôvodných hlásení bolo časovo aj technologicky náročné. Všetky nové nahrávky sme vždy museli presne zladiť s už predchádzajúcimi hláseniami. Kontrolovali sme nielen tóninu a rýchlosť ale napríklad aj náladu. Následne každá nahrávka prechádzala úpravou – odstránením šumu či tichými miestami na začiatku a konci hlásenia. V prípade hlásení využívajúcich AI je celý proces jednoduchší, keďže vygenerované zvuky sú z hľadiska hlasových vlastností úplne rovnaké. Overiť stačí iba správnu výslovnosť jednotlivých zastávok, najmä pri neštandardných slovách.

Nový hlas MHD sme vybrali testovaním rôznych softvérov, z ktorých sme zvolili ten s najlepšou výslovnosťou slovenských názvov nielen v slovenčine, ale aj v angličtine. Následne sme tento hlas testovali aj priamo v našich vozidlách, aby sme overili, že hlásenia sú zrozumiteľné aj pri bežnom hluku v premávke. Aj toto testovanie nám ukázalo, že rýchlosť nasadenia nahrávok do vozidiel sa dnešným dňom skracuje z dní na hodiny.

Nakoľko hlásenie nepozostáva iba z názvu zastávky alebo informácie o zastávke na znamenie, celkovo sme v posledných mesiacoch vygenerovali až 3639 zvukov, ktoré dokopy tvoria 68 minút záznamu. Technológia umelo vygenerovaného hlasu nám po novom umožní aj oveľa flexibilnejšie informovať našich cestujúcich pri krátkodobých výlukách a otvára ďalšie možnosti pri doplnkových hláseniach. Nový hlas cestujúcich upozorní napríklad na opatrnosť pri vystupovaní na vybraných zastávkach či možnosť odloženia batožiny do regálov vo vozidlách, ktoré sú nimi vybavené.

„Kvalitné a zrozumiteľné hlásenia sú pre nás veľmi dôležité. Na jednej strane je to jeden z prvých kontaktov so slovenčinou pre turistov, často ich však opakujú aj deti a mimoriadne nápomocné sú pre nevidiacich. Moderné technológie, ktoré sme sa rozhodli využívať, podčiarkujú svetové trendy, ktoré v dopravnom podniku sledujeme. Už teraz sme lídrom v informovaní cestujúcich na Slovensku a tieto nové hlásenia nás posunú ešte na ďalšiu úroveň. Verím, že nové hlásenia si naši cestujúci obľúbia a že spríjemnia prácu aj našim kolegom – vodičom,“ povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava.

Aj keď sú hlasové hlásenia potrebné, snažíme sa eliminovať akustický smog. Keď bude drvivá väčšina cestujúcich zvyknutá na to, že sú všetky zastávky trolejbusov a autobusov na znamenie, vypustíme upozornenie na túto skutočnosť, ktoré sa dnes hlási pri každej zastávke. V budúcnosti tiež plánujeme upustiť od používania textu „nasleduje zastávka“ a nahradiť ho zrozumiteľným gongom.

Novému hlasu bratislavskej MHD v súčasnosti hľadáme meno a budeme radi, ak nám cestujúci pomôžu s výberom. Na sociálnych sieťach Dopravného podniku Bratislava môže ktokoľvek navrhnúť nové meno a následne zistíme víťaza prostredníctvom hlasovania z užšieho výberu.