Plánujeme byť prvým dopravcom s flotilou vodíkových autobusov na Slovensku


Vozový park autobusov by už čoskoro mohli ozeleniť ďalšie bezemisné autobusy. V porovnaní s elektrobusmi je ich výhodou vyšší dojazd či rýchle tankovanie. Autobus na vodík by mohol na jedno dotankovanie prejsť viac ako 350 km. Vedeli by sme ho teda vedel využiť na väčšine liniek MHD, obsluhovaných krátkymi autobusmi. Súťaž bude vyhlásená po posúdení kritérií, pravdepodobne už v auguste 2021.

„DPB záleží na znižovaní emisií výfukových plynov a podpore ekológie. Nákup a prevádzka vodíkového autobusu je však trikrát drahšia ako pri dieselových variantoch. Vláda chce znižovať emisie a my chceme byť jej silným partnerom. Apelujeme preto na vytvorenie eurofondového programu, ktorý by podporil financovanie takýchto projektov,“ zdôraznil na vodíkovom workshope Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.

Nová rozvíjajúca sa technológia so sebou prináša aj potrebu vybudovania infraštruktúry. V tomto ohľade môžeme využiť a rozšíriť svoju existujúcu plniacu stanicu na CNG, v areáli vozovne Jurajov Dvor.

V prvej etape môžeme tento typ autobusu nasadiť na vyťaženú linku č. 50. Pri rozhodovaní sme zohľadnil nielen ich dojazd, ale aj fakt, že trasa pretína viacero mestských častí, centrum mesta a križuje všetky električkové radiály. Týmto spôsobom podarí znížiť emisie tejto linky o sto percent a odprezentovať výhody vodíkového pohonu širokej verejnosti.

Autobusy tvoria v súčasnosti 60% všetkých výkonov v bratislavskej MHD, pričom polovica vozidlového parku je nízkoemisná (elektrobusy, CNG či autobusy spĺňajúce prísnu normu Euro 6). Patríme na Slovensku a v Česku medzi lídrov z hľadiska počtu kilometrov pri využívaní elektrobusov.