Rozlúčka s poslednými hranatými legendami
Kĺbové trolejbusy Škoda 15 Tr sú konštrukčne odvodené krátkych trolejbusov Škoda 14 Tr. Prvé prototypy sólo trolejbusov 14 Tr vznikali už na začiatku 70. rokov, no ich vývoj bol následne prerušený. Obnova vývoja a výroby nastala až na začiatku 80. rokov v dôsledku predchádzajúcej ropnej krízy. Aj u kĺbových trolejbusov nastala medzi výrobou prototypu a sériovou výrobou dlhšia časová medzera. Kým prototyp bol skonštruovaný v roku 1983, sériová výroba sa rozbehla až v roku 1988. Prvé kĺbové trolejbusy 15 Tr s dĺžkou takmer 18 metrov a celkovou kapacitou 150 cestujúcich, z toho 44 sediacich, boli do Bratislavy dodané v roku 1990. Celkovo bolo do Bratislavy od roku 1990 do roku 2002 dodaných 38 vozidiel 15 Tr, 22 z nich v modernizovanej verzii označovanej ako 15 TrM.
Historické foto: Jan Horník
V pôvodnom vyhotovení typu 15 Tr s deleným sklom v prednom a zadnom čele, koženkovými sedačkami v interiéri či s informačným systémom pomocou plastových tabúľ bolo do Bratislavy dodaných ešte 5 ďalších trolejbusov podtypu 08/6 v roku 1992. Tým sa počet kĺbových trolejbusov Škoda 15 Tr na dlhší čas zastavil na počte 16 kusov. Ďalších kĺbových trolejbusov sa Bratislava dočkala až v roku 1997. Išlo už o trolejbusy modernizovanej verzie 15 TrM, ktorá sa okrem zmeneného dizajnu čela vozidla vyznačovala elektronickými informačnými transparentmi, novším dizajnom sedadiel s plyšovým poťahom či osadením tlačidiel na otváranie dverí cestujúcimi. Podtyp 13/6M bol pre DPB dodávaný nasledujúcich 5 rokov, čím sa dodávky týchto ikonických trolejbusov pre Bratislavu skončili.
Historické foto: Jan Horník
Aj modernizovaná verzia 15 TrM si svoju bratislavskú premiéru odbila na linkách 212 a 220. V priebehu nasledujúcich rokov sa kĺbové trolejbusy „zabývali“ na linkách 201 a 202 idúcich na Dolné hony z Hlavnej stanice, resp. z konečnej zastávky Rajská a na linke 212. Časť trolejbusov sa po roku 208 objavovala aj na linke 208 (Cintorín Vrakuňa – Šulekova) ako posilnenie dolnohonských liniek. V prípade priaznivých zimných podmienok sa trolejbusy nasadzovali aj na linku 203 (Búdková – Koliba), resp. posilovú linku 213 z Hodžovho námestia na Kolibu.
Historické foto: Matej Dohnal
Po dodávke nových kĺbových trolejbusov 31 Tr v rokoch 2013-2015 sa premávka starších vozidiel utlmila. Pravidelne sa trolejbusy vypravovali iba na dve nočné poradia linky 203, neskôr 44, ktoré okrem niekoľkých večerných spojov spomínanej linky zabezpečovali spoje nočných liniek N44, N47 a N72. V súvislosti s dodávkou nových hybridných trolejbusov a megatrolejbusov je však vyradenie zostávajúcich trolejbusov 15 Tr(M) nevyhnutné. Okrem nutnosti uvoľnenia miesta v depách súvisí vyradenie trolejbusov so zdvihnutím cestovného komfortu na uvedených nočných linkách práve vďaka nasadeniu nových hybridných trolejbusov.
Symbolická rozlúčka
Preto sa už začiatkom novembra (5.11.2023) po 33 rokoch lúčime typom trolejbusu Škoda 15 Tr(M), predstaviteľom posledných „hranatých“ vozidiel medzi autobusmi a trolejbusmi. Príďte sa naposledy odviezť a dať hranatým bratislavským legendám definitívne „Ďakujeme“.
Program a cestovné poriadky
- Od 10:00 do 16:00 bude premávať mimoriadna linka 212 po historickej trase Červený most - TIPOS aréna, na ktorej budú jazdiť výhradne „hranaté" trolejbusy.
- Na konečnej zastávke Červený most sme si pre vás od 10:00 do 15:00 prichystali aj náš Šoto-shop, v ktorom nájdete limitovanú edíciu tričiek a plagátov vyrobených špeciálne pre rozlúčku. Chýbať nebudú taktiež bezplatné brožúry a pamätné cestovné lístky.
- Červený most bude zároveň miestom, kde si všetci fanúšikovia budú môcť vychutnať lúčiace sa trolejbusy do najmenších detailov. V prípade akýchkoľvek otázok budú k dispozícii aj naši kolegovia vodiči.
- Pripravenú máme pre vás aj súťaž o balíček z rozlúčky. Bližšie informácie o tom, ako sa zapojiť nájdete už čoskoro na našich sociálnych sieťach.
- Linka 212 síce skončí o 16:00, program rozlúčky ale nie. Pripravené pre Vás máme ešte večerné prekvapenie. Podrobnosti si ešte necháme pre seba, určite sa ale vidíme o 20:10 na Hodžovom námestí.