Spoznali sme dodávateľa autobusov na CNG pohon


Predmetom zákazky je 130 kusov nových nízkopodlažných trojnápravových mestských autobusov s CNG pohonom dlhých 18,75 metra, ktoré odvezú 177 cestujúcich. Dojazd autobusu na jedno naplnenie je minimálne 500 km. Autobusy budú vybavené v bratislavskom štandarde vrátane nových bezpečnostných prvkov ako výstraha pred zrážkou s chodcami alebo cyklistami, systém pre elimináciu mŕtveho uhla, monitorovanie tlaku v pneumatikách, ochrana vozidla pred kybernetickými útokmi, systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti, či systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti.

Zelený aspekt obstarávania spočíva najmä v snahe o zníženie emisií a s tým súvisiacu ochranu životného prostredia a zlepšenie kvality ovzdušia v Bratislave. Nové autobusy s CNG pohonom zároveň môžu prispieť k zníženiu celkových nákladov na prevádzku. Autobusy budú nízkopodlažné, s vyhradenými miestami pre vodiacich psov a invalidné vozíky vrátane plošiny pre nástup s vozíkom. Budú vybavené akustickými hlásičmi do exteriéru a dopytovými tlačidlami s reliéfnymi nápismi v Braillovom písme.

Do súťaže boli predložené tri ponuky. Víťazná spoločnosť SOR Libchavy spol. s r.o. uspela s cenovou ponukou 56 940 000,- EUR bez DPH, čo predstavuje cenu 438 000,- EUR bez DPH za jeden autobus. Ďalšie ponuky predložili spoločnosť BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.S. s celkovou cenovou ponukou 59 345 000,- EUR bez DPH a spoločnosť SOLARIS BUS & COACH s celkovou cenovou ponukou 77 870 000,- EUR bez DPH. Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená vo výške 64 870 000,- EUR bez DPH. Predmetom vyhodnotenia boli tiež kritériá v súvislosti s prevádzkovými nákladmi na spotrebu energie, prevádzkové náklady na emisie a parametre klimatizácie pre cestujúcich. Po novom budú napríklad garančné prehliadky a servisné úkony klimatizácií v rámci záruky realizované dodávateľom.

Výsledkom obstarávania je rámcová dohoda, v zmysle ktorej je plnenie zabezpečené na základe jednej alebo viacerých objednávok, a to v závislosti od možností financovania nákupu nových vozidiel. Autobusy bude možné objednať po uplynutí zákonných lehôt na uplatnenie revíznych postupov. Zámerom DPB je financovanie nákupu nových autobusov najmä z fondov EÚ. DPB preto verí, že štát v budúcnosti podporí nákup ekologických CNG autobusov prostredníctvom vypísania celoštátnej výzvy z Programu Slovensko, prípadne Plánu obnovy.