Vaše podnety
V tejto sekcii nájdete najčastejšie podnety zo strany cestujúcej verejnosti ako i užitočné rady pri cestovaní MHD. Ak medzi nimi nenájdete dostatočné vysvetlenie alebo vhodnú odpoveď , prosím využite online formulár a napíšte nám.
Žiadosti na úpravu cestných poriadkov a premávku liniek MHD odporúčame adresovať na Dopravný podnik Bratislava, Olejkárska 1, 814 52 BA.
Neporiadok na zastávkach často svedčí o nekultúrnom správaní sa verejnosti. Pri údržbe zastávok sa často stretávame s vandalizmom, nelegálnym výlepom plagátov, ale aj znečistením verejných priestranstiev. Vandali pravidelne rozbíjajú presklené zastávky, dokonca ich podpaľujú a každodenne spôsobujú Dopravnému podniku a Hlavnému mestu SR Bratislava nemalé škody. DPB sa snaží udržiavať ich a vývozom smetí dokonca koná nad rámec svojich kompetencií, vandalizmus však bohužiaľ narastá. Cestujúca verejnosť si tiež často neuvedomuje, že malé smetné nádoby v prvom rade slúžia na vyhadzovanie použitých cestovných lístkov, a nie na komunálny odpad.
Zmeny organizácie dopravy odporúčame adresovať na oddelenie prevádzky dopravy Magistrátu hlavného mesta SR. Rovnako aj žiadosti o zriadenie nových autobusových zastávok, poprípade ich premiestnenie, nakoľko magistrát je správcom týchto priestorov.
Medzi časté podnety zo strany cestujúcej verejnosti sú aj sťažnosti na revízorov. Ak sa cestujúci nepreukáže platným cestovným lístkom je povinný na výzvu predložiť doklad totožnosti. Revízor sa preukazuje pri kontrole identifikačnou kartou alebo odznakom. Cestujúci často žiadajú revízora o odpustenie pokuty, revízor však nie je kompetentný urobiť takýto úkon. Ak sa cestujúci cíti byť pokutovaný neoprávnene, môže požiadať o prešetrenie udalosti na oddelení kontroly Dopravného podniku Bratislava prostredníctvom formuláru zaslaním na adresu vnutorna.kontrola@dpb.sk. Pokiaľ sa cestujúci nemôže alebo nechce preukázať svojimi osobnými údajmi, je povinný strpieť potrebné úkony spojené s privolaním polície a zistením jeho totožnosti. Viac informácií sa dozviete v sekcii Kontrola.
Na základe prevádzkových predpisov je povinné kúrenie vo vozidlách MHD pri poklese vonkajšej teploty pod + 5 stupňov Celzia. Ak teda v deň podania sťažnosti bolo vonku napríklad 14 stupňov Celzia, sťažnosť na nevykúrené vozidlo je neopodstatnená. Celkovo možno považovať otázku kúrenia za pomerne subjektívnu záležitosť nakoľko poniektorí sa môžu sťažovať na vysoké teploty vo vozidlách kvôli oblečeniu, ďalším teplota nemusí vyhovovať a sťažujú sa na nízke hodnoty. Okrem to ho, klimatizované vozidlá majú problém udržať si teplotu, keďže na zastávkach sa dvere neustále otvárajú a zatvárajú. Rovnako ako je v zimných mesiacoch frekventovanou témou zo strany cestujúcej verejnosti kúrenie v prostriedkoch MHD, v letných mesiacoch je to otázka klimatizovaných autobusov. DPB disponuje 46 klimatizovanými vozidlami, ktoré sú viditeľne označené.
Zároveň si dovoľujeme upozorniť cestujúcu verejnosť, že naši vodiči dennodenne čelia požiadavkám zo strany cestujúcich, aby regulovali automaticky prednadstavený stupeň klímy. Niektorým cestujúcim totiž vyhovuje chladnejšie prostredie, iným nie. Žiadame preto cestujúcich, aby vodičov oslovovali len v nevyhnutných prípadoch, pretože prvoradou povinnosťou každého vodiča je sústrediť sa na bezpečnosť cestnej premávky.
Vodičov je možné upozorniť na teplo, prípadne zimu, ale len na zastávke, keď sa nevenuje riadeniu.
Dopravný podnik Bratislava vďaka nízkopodlažným vozidlám umožňuje cestujúcim komfortnejšie cestovanie, ktoré sa dotýka najmä osôb cestujúcich s detskými kočíkmi či invalidnými vozíkmi. Pri preprave však musia dotknuté osoby dodržiavať niekoľko pravidiel, často sa však stáva, že ich cestujúci nerešpektujú a preto dochádza ku konfliktným, niekedy až nebezpečným situáciám. Do vozidla môžu nastúpiť a vystúpiť len s vedomím vodiča a umiestniť detský kočík alebo invalidný vozík na miesto určené na jeho prepravu označené piktogramom. Podľa prepravných podmienok uvedených v Prepravnom poriadku MHD ak cestujúci potrebuje na nástup do vozidla alebo výstup z vozidla dlhší čas, je povinný na to upozorniť vodiča aj určeným znamením signalizačného zariadenia.
Medzi podnetmi cestujúcej verejnosti sa objavuje aj negatívna reakcia, že do druhého vozňa električkovej súpravy nie je možné nastúpiť s kočíkom alebo invalidným vozíkom. Preprava detského kočíka a invalidného vozíka v druhom vozidle súpravy je zakázaná z bezpečnostného hľadiska, nakoľko vodič by nemal kontrolu nad cestujúcimi s kočíkom či invalidným vozíkom a nemohol by dostatočne dohliadať na bezpečné nastupovanie a vystupovanie a samotnú prepravu.
Vo vozidle sa smie súčasne prepravovať len jeden detský kočík alebo invalidný vozík. Vodič môže výnimočne povoliť prepravu aj viacerých, pokiaľ ich je možné umiestniť na mieste určenom na prepravu.
Odporúčame Vám bezodkladne oznámiť stratu telefonicky na callcentrum 02/5950 5950, kde v úradných hodinách naše pracovníčky dennodenne riešia zabudnuté predmety v spojoch MHD. V súčinnosti s dispečingom môžu kontaktovať vodiča, ak cestujúci zadá všetky údaje potrebné k identifikácii vodiča, cez povinnú prestávku vodiča (na konečnej zastávke), ktorý uskutoční prehliadku vozidla a zistí či je stratený alebo zabudnutý predmet vo vozidle. Je nutné, aby cestujúci popísal zabudnutý predmet, číslo linky, číslo spoja (4-miestne číslo), čas straty, smer jazdy a zástavku kde vystupoval. V prípade, že sa stratený predmet nájde vo vozidle je možné, aby si ho cestujúci vyzdvihol na príslušnej výpravovni po návrate vozidla do siedmich dní a po siedmich dňoch v doplatkovej pokladni na Olejkárskej ulici. Ak nie sú pochybnosti o pravdivosti jeho tvrdenia, výpravca alebo zamestnanec doplatkovej pokladne mu nález vydá na základe predloženia dokladu totožnosti, vykonaní zápisu o strate a náleze, ktorý je cestujúci povinný potvrdiť svojim podpisom.
Na oddelení prepravnej kontroly sa často stretávame so žiadosťami o odpustenie pokuty. Dopravný podnik Bratislava disponuje dôkladným kontrolným mechanizmom, preto dôvody ako napríklad nedostatočný časový limit na označenie cestovného lístka DPB individuálne preverí a na základe šetrenia žiadosť posúdi.
Označovače cestovných lístkov vo vozidlách MHD sa zablokujú po prihlásení výkonu kontroly revízorom v palubnom počítači vozidla. Časová lehota na zablokovanie označovačov v prípade revízie je daná programovým vybavením vozidiel MHD a vodič ani revízori ju nemôžu ničím ovplyvniť. Pri nástupe do vozidla má mať cestujúci pripravený lístok na označenie a je povinný označiť si ho ihneď po nástupe do vozidla v najbližšom označovači cestovných lístkov. V prípade nefunkčnosti označovača je možné túto skutočnosť preveriť.
Pri nastupovaní a vystupovaní je potrebné dodržiavať stanovené pravidlá. Mnohí sa s nimi neoboznámia a preto vinou neinformovanosti často dochádza k zbytočným úrazom. Ak sa chcete vyhnúť úrazu, zakliesneniu medzi dvere, prosím rešpektujte zvukové a svetelné znamenie „NEVYSTUPUJTE - NENASTUPUJTE“ pri zatváraní dverí vozidla a pri odchode vozidla zo zastávky. Cestujúci musí sám dbať o to, aby včas nastúpil a vystúpil na správnej zastávke. V mestskej hromadenej doprave je povolené využívať na nástup a výstup všetky dvere vozidiel, ak je vozidlo vybavené jednotlivými tlačidlami na otváranie dverí, tak cestujúci je povinný ich použiť.
Pri využívaní mestskej hromadnej dopravy je cestujúci povinný oboznámiť sa so všetkými pravidlami a vďaka získaným informáciám môže predísť konfliktným, prípadne nebezpečným situáciám.
Základnou podmienkou pri použití SMS cestovného lístka je povinnosť cestujúceho nastúpiť do vozidla s už prijatým platným SMS cestovným lístkom, čo znamená že nestačí, ak si pošlete sms-ku až pri nastupovaní do vozidla. Cestovný lístok zakúpený prostredníctvom SMS je platný až vtedy, keď Vám po odoslaní prázdnej SMS príde spiatočná SMS s cestovným lístkom. V prípade kontroly cestovných lístkov je smerodajný čas od kedy SMS lístok platí a nie čas odoslania požiadavky na lístok prázdnou SMS. Napríklad, odošlete si SMS lístok 15:32h, revízor síce označí čas kontroly v rovnakom čase, ale Vaša spiatočná SMS príde s cestovným lístkom platným od 15:34h, automaticky sa teda stávate „čiernym pasažierom“ a budete pokutovaný. Aj keď sa tento systém zdá poniektorým pasažierom nespravodlivý, ak by tieto pravidlá fungovali inak, systém SMS lístkov by bol veľmi ľahko zneužiteľný. Stačí predstaviť si situáciu pri ohlásení kontroly revízormi. V danej minúte by cestujúci bez platného cestovného lístka zaslali požiadavku na zakúpenie SMS lístka, čo by im umožňovalo cestovať bez platného cestovného lístka. Zároveň by mali istotu, že si SMS lístok stihnú cez mobil v prípade potreby zakúpiť.
Cestujúca verejnosť sa často sťažuje na nepríjemnosti spojené s prepravou niektorých bezdomovcov vo vozidlách MHD. Bratislavský dopravca sa snaží túto problematiku riešiť, nemá však kompetencie na to, aby mohol zasiahnuť. Zamestnanci podniku – vodiči, dispečeri či revízori nemajú zákonné právomoci spojené s priamym zásahom, ktoré cestujúca verejnosť požaduje. Často sa tiež stáva, že na slovné výzvy na opustenie vozidla dotknuté osoby nereagujú. V takýchto prípadoch preto môže následne konať iba polícia na základe príslušných zákonov. Ak by však pri každom prípade cestujúceho bezdomovca bola privolaná polícia, narušilo by to plynulosť cestnej premávky. Verejnosť však pociťuje problematiku niektorých osôb bez základných hygienických návykov ako pálčivý problém v širších súvislostiach, nielen v prostriedkoch MHD, ale aj na verejných priestranstvách. Táto problematika by si preto vyžadovala komplexné riešenia, čo však nie je v kompetenciách Dopravného podniku Bratislava.
Prioritnou povinnosťou vodičov MHD je v zmysle zákona aj platných interných predpisov DPB sústrediť sa na bezpečnosť cestnej premávky a plynulosť dopravy a dodržiavanie časových poriadkov. Vodič nie vždy musí zaregistrovať v spätnom zrkadle prestupujúcich cestujúcich z inej linky a keď mu dopravná situácia umožňuje bezpečný výjazd zo zastávky na cestnú komunikáciu a zaradenie sa do premávky, je povinný tak urobiť.
Ak by v priebehu jazdy na každej zastávke, kde práve stojí aj iná linka čakal na prestup mohlo by sa stať, že by zásade narušil cestovné poriadky a narušil plynulosť dopravy.
Dopravný podnik prekategorizoval niektoré zastávky MHD na zastávky na znamenie a to z dôvodu výsledkov prieskumov, ktoré ukázali nízku frekvenciu cestujúcich na týchto zastávkach. Pre európske mestá sú zastávky na znamenie bežným štandardom, ktorý všeobecne prispieva k plynulosti a efektívnosti dopravy. Tento systém funguje rovnako efektívne napríklad vo Viedni, Londýne, Lisabone či v Prahe.
Cestujúci pri čakaní na zastávke môže, ale nemusí dávať znamenie vodičovi. Musí však stáť tak, aby ho vodič videl. Vodič je povinný zastaviť na zastávke na znamenie vždy, pokiaľ sa tam nachádza cestujúci bez ohľadu na to, na akú linku cestujúci zamýšľa nastúpiť.
Cestujúci pri výstupe musí dať znamenie vodičovi stlačením tlačidla STOP vo vozidle. Často sa však stáva, že cestujúci stláčajú namiesto tlačidla STOP otváranie dverí, preto cestujúci musí byť dôsledný a prezieravý.
Zastávky na znamenie sa zavádzajú z nasledovných dôvodov:
- od zastávok na znamenie očakávame úsporu pohonných hmôt, ktoré sú najvyššie práve pri rozbehu vozidla
- zastávky na znamenia sú priateľské k životnému prostrediu, nakoľko pri plynulej jazde dochádza k jeho menšiemu znečisteniu a rovnako majú vplyv na nižšie opotrebenie vozidla
- očakávame aj zlepšenie dodržiavania cestovných poriadkov, nakoľko vozidlá v meste vplyvom zlej dopravnej situácie môžu meškať. Cestovné poriadky sa podarí dodržiavať aj vďaka zastávkam na znamenie
Medzi bežné podnety cestujúcej verejnosti patrí aj sťažnosť na vodičov, ktorí cestujúceho nepočkali pri dobiehaní na spoj. Dilemu, či dobehnúť na autobus, trolejbus či električku, riešil snáď už každý z nás. Spravidla obviňujeme málo empatického vodiča, ktorý nás na zastávke nepočkal. Musíme však pochopiť, že nie vždy dokáže vodič zaregistrovať cestujúceho dobiehajúceho na spoj, najmä ak chce dobehnúť k zadným dverám. Rovnako môže mať vodič meškanie, ktoré by ho prestojom na zastávke ešte viac predĺžilo. Prvoradou povinnosťou vodiča je dbať o bezpečnosť cestujúcich a sústrediť sa na premávku, preto ak už vychádza zo zastávky, jeho pozornosť je plne koncentrovaná na cestnú premávku. Zároveň treba pripomenúť pravidlá prepravného poriadku, ktorý jednoznačne hovorí, že povinnosťou cestujúceho je byť na zastávke pripravený na nastúpenie do vozidla a dbať o to, aby včas nastúpil a vystúpil z vozidla. Za týmto účelom upozornenia slúži aj zvukové signalizačné zariadenie ohlasujúce koniec výstupu a nástupu.