Štart Petržalskej električky
Nová električková trať v Petržalke je pre Bratislavu najväčším a zároveň mimoriadne dôležitým dopravným projektom, ktorý plnohodnotne prepája mesto na oboch brehoch Dunaja a uľahčí každodenný život desaťtisícom Bratislavčaniek a Bratislavčanov.
„Spustenie novej električkovej trate do Petržalky je veľká udalosť nielen pre Petržalčanov a Petržalčanky, ale pre celé naše mesto. A ja ako primátor som nesmierne šťastný, že môžem byť pri tom. Ďakujem svojim kolegom, zhotoviteľovi a dodávateľským firmám za vynaložené úsilie. Súčasne ďakujem Európskej únii a Ministerstvu dopravy za financovanie tohto projektu. Ďakujem však najmä Petržalčankám, Petržalčanom za obrovskú mieru trpezlivosti, s akou znášali všetky obmedzenia súvisiace s výstavbou trate. Všetci, ktorí tento projekt od začiatku sledujú vedia, že sme sa počas jeho realizácie museli vysporiadať s viacerými problémami. O to viac sa teším, že Petržalská električka je oddnes realitou a spolu s novými verejnými priestormi, cestami, chodníkmi, či novou cyklotrasou zásadne zvýši kvalitu života obyvateľov nášho najväčšieho sídliska,“ uviedol primátor hlavného mesta Bratislavy Matúš Vallo.
„Vďaka eurofondom sa Bratislava mení na mesto s modernejšou, ekologickejšou a dostupnejšou verejnou dopravou. Ministerstvo dopravy na výstavbu novej električkovej trate v Petržalke schválilo sumu viac ako 86 miliónov eur, z čoho 73 miliónov pochádza z fondov Európskej únie a 8,6 milióna eur zo štátneho rozpočtu. Sme presvedčení, že koľajová doprava je budúcnosťou mestského pohybu – preto financujeme aj modernizáciu ďalších električkových tratí, nákup električiek a trolejbusov, ako aj obnovu technického zázemia v depe Krasňany, či v Jurajovom dvore. Bratislava má v rukách nástroje aj podporu na to, aby sa stala lídrom v udržateľnej mestskej mobilite,“ povedal minister dopravy SR Jozef Ráž.
„Spustenie električkovej trate v Petržalke je pre Bratislavu aj pre Bratislavský kraj dôležitým krokom k udržateľnej mobilite. Je to moderná, ekologická a predovšetkým funkčná alternatíva k dopravným zápcham, ktoré denne zažívajú desaťtisíce ľudí. Nehovoriac o tom, že doprava je významným znečisťovateľom ovzdušia v hlavnom meste. V Bratislavskom kraji dnes čelíme výraznej prevahe individuálnej dopravy – takmer tri štvrtiny ľudí cestujú autom. Naším strategickým cieľom je motivovať vodičov využívať aj iné spôsoby dopravy a dosiahnuť pomer 50:50 medzi verejnou a individuálnou dopravou. Aj preto sme pripravili Plán udržateľnej mobility Bratislavského kraja, v ktorom sú projekty ako petržalská električka kľúčovými piliermi. Ďakujem všetkým, ktorí sa na tomto projekte podieľali – je to reálny posun smerom k lepšiemu, zdravšiemu a dostupnejšiemu mestu aj regiónu,“ povedal Juraj Droba, predseda BSK.
.jpeg)
.jpeg)
„Verím, že predĺženie električky prispeje nielen k lepšiemu prepojeniu Petržalky so zvyškom hlavného mesta, ale zároveň podnieti aj obyvateľov iných mestských častí, aby navštívili Petržalku za účelom kultúrneho, športového či voľnočasového vyžitia,“ povedala Iveta Jančoková, zastupujúca starostka MČ Petržalka.
„Sme pripravení zabezpečiť Petržalke to, čo si po desaťročiach čakania zaslúži - ekologickú, komfortnú a rýchlu električkovú dopravu. Električková linka 3 sa stane najfrekventovanejšou električkovou linkou v Bratislave, denne na nej vypravíme takmer 500 spojov. Verím, že vďaka moderným vozidlám, spoľahlivej prevádzke a kvalitným prestupom presvedčíme ešte viac ľudí, že verejná doprava v Bratislave je dnes reálnou a spoľahlivou alternatívou individuálnej automobilovej dopravy. Zároveň ďakujem všetkým partnerom a hlavne aj našim kolegom, ktorí sa na tomto významnom projekte podieľali,“ uviedol Martin Rybanský, predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava.
„Otvorenie novej električkovej trate v Petržalke je výbornou správou pre všetkých, ktorí denne cestujú za prácou, do školy či za voľným časom. Teší ma, že aj vďaka finančnej podpore Európskej únie môžeme dnes spoločne otvoriť projekt, ktorý zlepší život desaťtisícom z nich. Nová električková trať nie je len o koľajniciach a zastávkach – je o lepšom spájaní, kvalitnejšej verejnej doprave a krajšom meste. Toto je jeden z mnohých príkladov toho, ako členstvo Slovenska v EÚ prináša konkrétne výhody pre občanov, a to v podobe lepšieho mesta, ekologickejšej dopravy a služieb, ktoré majú reálny dopad na každodenný život obyvateľov. Potvrdzuje, že Európska únia nie je len o pravidlách, ale predovšetkým o ľuďoch, ich potrebách a budúcnosti. Ďakujem všetkým, ktorí sa na tomto projekte podieľali – výsledkom je moderné, udržateľné a inkluzívne mesto pre všetkých,“ povedal Radim Dvořák, zastupujúci vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
S výstavbou Petržalskej električky sa začalo na jeseň 2021. Realizáciu poznačili a do veľkej miery ovplyvnili viaceré problémy, od komplikovaných vzťahov v pôvodnom konzorciu, cez covid, radikálne zvýšenie cien energií a materiálov v dôsledku vojny na Ukrajine, až po objektívne prekážky, akou bolo napríklad odhalenie nelegálnej skládky nebezpečného odpadu, či protitankovej steny alebo munície z II. svetovej vojny. Napriek uvedeným komplikáciám sa podarilo tento dôležitý projekt zachrániť, pokračovať v jeho realizácii a dnes definitívne aj spustiť električku na trati.
.jpg)
.jpg)
Električka pre všetkých
Nová Petržalská električka výrazným spôsobom zlepší dopravu nielen tým, ktorí bývajú v jej blízkosti, ale aj Petržalčanom a Petržalčankám v častiach Petržalky mimo koridoru trate. Nový nosný systém dopravy bol totiž navrhnutý tak, aby bol možný čo najkomfortnejší a najkratší presun z autobusovej zastávky na električkovú, a aby sa autobusové linky pretínali so samotnou traťou a zvážali tak obyvateľov okrajovejších častí Petržalky k modernej a rýchlej električke. Združené zastávky sa nachádzajú na takmer všetkých električkových zastávkach a tam, kde ich vybudovanie nebolo možné, bola autobusová zastávka presunutá čo najbližšie k tej električkovej. Tak, aby boli prestupy bezpečné a pohodlné, a aby električku, ktorá bude v špičke jazdiť každé 2,5 minúty, vedeli využiť všetci.
S novou električkou prichádza aj nová cyklotrasa, nové priecestia, či nové mosty
Popri novej električkovej trati bola vybudovaná aj nová 6 kilometrová oddelená cyklotrasa. Petržalčanky a Petržalčania tak získavajú bezpečnú cykloinfraštruktúru naprieč celou Petržalkou až do centra mesta, ktorú budú môcť využívať či už pri dochádzaní do práce na bicykli, ale rovnako aj v rámci aktívneho oddychu pri cyklovýletoch.
Okrem novej cyklotrasy si stavba Petržalskej električky vyžiadala aj vybudovanie nových priecestí a úpravu tých starých, keďže pretína viacero ciest. Úplne nová križovatka vznikla na združenom moste na Rusovskej ceste alebo na Pajštúnskej ulici, ktorá je spolu s Kutlíkovou „napriamená“ a rozšírená na 4 pruhy. Zmenou prešli aj križovatky na Jantárovej ceste s Betliarskou a Lietavskou, Jasovská a Šintavská.
Súčasťou projektu sú aj 4 nové mosty cez Chorvátske rameno. Prvým je združený most na Rusovskej ceste, ktorým ponad Chorvátske rameno vedie električková trať, cestná doprava, cyklo a aj chodník pre peších. Druhým a najdlhším mostom je 110-metrový most pri Farskom kostole Sv. rodiny, určený pre električky, kde po stranách vedie aj cyklotrasa a chodník. Ďalším je lávka pre peších a cyklistov pod mostom pri Farskom kostole Sv. Rodiny a posledným je dopravný most na Kutlíkovej ulici, ktorý je súčasťou napriamenia a rozšírenia Kutlíkovej a Pajštúnskej. Okrem nových mostných objektov bol upravený aj existujúci most na Panónskej ceste, aby na ňom mohli zastavovať autobusy MHD.
.jpg)
.jpg)
Električková trať v Petržalke je zelená
Pri výstavbe trate sa veľký dôraz kládol aj na zeleň. Okrem viac ako 22-tisíc metrov štvorcových zeleného rozchodníka, ktorý pokrýva celú trať s výnimkou priecestí a mostov, je v blízkosti trate postupne vysádzaných až 1 512 vzrastlých stromov a 7 046 m² kríkov. A to nie je všetko. V rámci náhradnej výsadby za stromy, ktoré museli byť kvôli výstavbe trate odstránené, sa v okolí trate vysádza ďalších 725 stromov a 4 108 m² kríkov, a to napríklad na stredových pásoch na Kutlíkovej či Dolnozemskej. Zelené budú aj strechy prístreškov na zastávkach po celej trati.
A čo ďalej?
Po spustení Petržalskej električky sa budú dokončovať ešte niektoré objekty a terénne úpravy pozdĺž trate, ktoré však už priamo nesúvisia s prevádzkou električky. Mesto však zároveň plynule presúva všetky svoje kapacity na modernizáciu už štvrtej z piatich električkových radiál v meste, a síce ružinovskú radiálu, kde už beží verejné obstarávanie na zhotoviteľa.
.jpeg)
.jpg)
Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.